Dag 30 van Bollendorf naar Welschbillig

23 april 2024 - Minden, Duitsland

Vandaag 20,6 km, totaal 654,2 km.

Om 5 uur wakker, toch nog eerder dan mijn wekker, want die stond op 05:15 uur. Ik hoor jullie denken, die is gek, gaat die de Camino lopen en dan staat hij nog eerder op als thuis. Het zit namelijk zo, ik heb om 15. 00 een afspraak in Welschbillig, dan wordt ik opgehaald om bij particulieren in een pelgrims huis te mogen overnachten. En die afspraak wil ik niet missen.

Nu eerst maar even over het opstaan, net als gisteren zat de tent onder het ijs, maar de bijkomend uitdaging is dat het potdicht zit van de mist. In het donker geeft dat een leuk effect met de hoofdlamp die ik op heb tijdens het afbreken van de tent. Je ziet namelijk helemaal niks als je de lamp aan zet, het licht wordt geblokkeerd door al die kleine waterdruppels. Lekker spooky omgeving.

Maar goed de tent zit in de rugzak en de eerste tussenstop is in Bollendorf voor een ontbijtje met een latte macchiato aan de Sauer, je kan het slechter treffen. Vervolgens langs de Sauer, eerst op de ene oever en dan op de andere naar Echternach. Onderweg kom ik nog een Santiago beeld tegen, het is vanaf daar nog 2431 km naar Santiago, niet te veel aan denken, elk stapje brengt je dichterbij en opeens ben je er.

In Echternach kon ik het niet nalaten, ik moest opzoek naar de ijstent waar we jaren geleden elke keer een groter ijsje namen. Probleem er waren er twee, wellicht weet Peet nog welke het was, ze waren nu in elk geval gesloten. Vervolgens naar Echternach Brucke, langs de camping waar we ooit hebben gestaan, geen been in het water zien liggen. Voor degenen die dit niet snappen, lang verhaal, vertel ik nog wel eens.

Afijn en verder gaan we weer, eerst nog een paar km langs de Sauer en dan met een brug de Prüm oversteken, ja inderdaad diezelfde rivier als waar ik vrijdag gestart ben, en vervolgens weer de hoogte in. Na een stevige klim sta ik in eens op een hoogvlakte, wat een fantastisch uitzicht, heb nog geprobeerd om er een foto van te maken, maar er blijft niks over van mijn ervaring.

Nu is het nog een klein stukje naar Welschbillig, waar ik om 14.00 aankom, mijn afspraak is een uur later, dus maar even wachten met een koffie bij de plaatselijke bakker.

Dan komt mijn gastvrouw mij ophalen en na een 30 minuten rijden kom ik aan in de herberg, nou ja herberg het is een woonhuis maar dan wel helemaal in Camino stijl. Overal waar je kijkt zie je foto's beeldjes, schilderijen, kaarten, certificaten etc. Karl en Elie, de gastheer en gastvrouw willen met het openstellen van hun huis iets terug doen voor anderen die ook pelgrim zijn net zoals zij eens waren.

Om je een indruk te geven heb ik wat foto's toegevoegd, tent in de tuin te drogen, ik in bad, ondertussen wordt mijn was gewassen, daarna krijg ik een biertje aangeboden en nu even de blog schrijven, waarna ik straks bij Karl en Elie aan tafel schuif. Wat een ontvangst en verwennerij. Oja er staat hier ook nog een massage stoel, die ga ik straks even uitproberen.

Nu tot zover, morgen naar Trier.

1. Je schoonmoeder:
    23 april 2024
    Leuk Ben je verhalen, ik lees ze elke avond. Ik kijk er naar uit en blijf zo mooi op de hoogte. Wat een wonder toch eigenlijk hé. Ik app. met Den Haag bel naar Engeland en lees berichten uit Duitsland ! En dat alles op zo'n klein toestelletje. Nu Ben houd je goed, morgen gezond weer op en maar weer een mooie wandeling ! Groetjes.

Jouw reactie