04-05-17 Guinarthe

4 mei 2017 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Vannacht hebben we geslapen in het Monastre  Des Clarisses, of anders gezegd geslapen bij de nonnen. We werden ontvangen door een zeer goedlachse oude kleine non. Een en al hartelijkheid en natuurlijk wilde ze ook wel even voor mijn foto poseren. Vervolgens kreeg ik een kamer toegewezen die best ruim was en voor de eerste keer deze tocht geheel voor mij alleen, dus niemand last van mijn gesnurk en vice versa.
Na het douchen ook nog de Vesper bezocht, voor de niet katholieken dit is een avondgebed dienst waarin veel wordt gezongen. De nonnen haalden in het gebed ook nog de pelgrims aan. Ondanks dat ik niet kerkelijk ben was ik wel onder de indruk van de sfeer tijdens de dienst en de wijze waarop we werden ontvangen.
Na de dienst nog even gegeten en toen snel naar bed.

Vandaag viel het lopen tegen, gisteravond had ik al wat meer last van mijn enkel, waarschijnlijk omdat de etappe langer was dan de voorgaande dagen en vanochtend voelde het nog niet helemaal lekker.
Op de weg gaat het prima, alleen bij sterk dalen en bij bospaden is het minder. Dat dalen en die bospaden kreeg ik vandaag vol voor de kiezen, ik kan wel stellen dat het vandaag fysiek de zwaarst etappe is geweest tot nu toe.
De komende 3 dagen zijn de etappes ultra kort, zo rond de 15 km en kan ik wat uitrusten. Dat komt mooi uit, want over vier dagen ga ik over de Pyreneeën en die etappe is ongeveer 28 km.

Onderweg merk je ook dat de Camino steeds belangrijker wordt getuige het feit dat ik twee keer een straatnaam rue saint Jacques (sint Jacobus) en een standbeeld van een pelgrim tegenkwam waarbij ik natuurlijk mee op de foto moest.
Vandaag 27.3 km totaal 367.4 km

En de link

1. L.de Jong:
    4 mei 2017
    Hoi Ben,
    Dit was een goede slaapplek bij de Zusters. Waren ze allemaal al op leeftijd? en je hebt ook nog wat godsdienstig meegemaakt. En een kamer voor jou alleen, het kon niet beter. Je had wel meer last van je enkel, dat is logisch met oneffen paden. Sterkte voor de rest van je tocht. Kun je ook eens een kaart sturen, dan kan ik zien waar in Frankrijk je ongeveer bent. Hou je haaks, geniet van alles om je heen maar loop voorzichtig. Een beetje bezorgde ma.
  2. Peter:
    5 mei 2017
    Hoi Ben, ziet er daar aardig warmer uit dan hier. Fam de Jong heeft buiten zagen om nog een gezamelijk trekje. Last van verbrande oren. Die stenen pelgrim had wat dat aangaat een beter passende hoed.
  3. Yvonne:
    5 mei 2017
    Geweldig om je verslagen te lezen! Je bent een topper!
    Rustig aan de komende dagen en sterkte met je enkel.
    Groetjes, Yvonne