10-06-17 Ventos de Naron

10 juni 2017 - Ventas de Narón, Spanje

Sinds ik mijn schema heb aangepast lijkt het wel of ik echt op vakantie ben. Ik slaap niet meer in grote herbergen in de belangrijke plaatsen, maar in kleine landelijk gelegen en pittoresk gelegen dorpjes. Ook de prijs voor de overnachtingen is gezakt dus voor mínder dan 30 euro heb ik ineens een privé kamer met eigen douche en toilet.

Keerzijde van de medaille is dat ik op tijden in de grotere plaatsen kom terwijl de belangrijkste gebouwen nog gesloten zijn, zo ook vandaag.
In Portomarin staat een Romaanse versterkte kerk, waarbij de hoeken voorzien zijn van torens ter verdediging van deze kerk. De kerk was gebouwd voor de ridders van saint John (Jacobus) ter bescherming van de pelgrims op de Camino. Helaas was de kerk gesloten toen ik even na achten aankwam en ging pas om tien uur open, dus alleen de buitenkant gezien en geen stempel (in 1 van de volgende blogs zal ik iets meer vertellen over de stempels). De kerk was ook vanuit een ander gezichtspunt bijzonder. Op een foto bij de blog zie je een meer (eigenlijk een breder stuk in de rivier). Op de plek van dit meer stond de originele versie van deze kerk, toen het water zijn nieuwe weg zocht hebben ze de originele kerk steen voor steen afgebroken en herbouwd op een hoger punt, dit moet een behoorlijke klus zijn.

De meeste van mijn volgers zullen weten dat ikzelf ook met waterwerken bezig ben. Laten ze nu in Nederland af en toe hetzelfde doen bijvoorbeeld bij het programma Ruimte voor de Rivier waarbij boerderijen zijn verplaatst naar hoger gelegen gebieden zodat de rivier bij hoogwater kan overstromen en sommige polders tijdelijk met water worden gevuld ter voorkoming van overstromingen op plaatsen waar je dat niet wilt. Dus niks nieuws onder zon, hier deden ze dat al in de Middeleeuwen.

De etappe van vandaag was kort en niet inspannend wel is het vandaag 30+ graden waardoor ik blij was dat ik rond 1200 al bij de herberg aankwam en lekker in de schaduw met een biertje onder handbereik mijn blog kan schrijven.

Vandaag 18.7 km, totaal 1133.7 km.

1. Linda van Oostrum:
    10 juni 2017
    Ziet er weer prachtig uit daar. Geniet van je wandelingen, dus toch een beetje vakantie. Dat heb je inmiddels dik verdiend.
  2. Corine van Velsen:
    10 juni 2017
    Mooie "afsluiting" van het laatste stuk van jouw tocht door je schema te wijzigen!
    Geniet ervan!
    Groet,