01-05-17 Saint Sever

1 mei 2017 - Saint-Sever, Frankrijk

Gisteren bij de pizzeria gegeten, een pelgrimsmenu voor nog geen 10 euro. Dat menu speciaal voor pelgrims zal ik vooral in Spanje tegenkomen, daar kun je in elke plaats die aan de Camino ligt voor weinig een goede hap bestellen. Vanochtend om 8 uur vertrokken voor een etappe van circa 22 km. De regenjas en dito hoes van de rugzak maar gelijk voor de dag gehaald, de weervoorspelling is niet goed. Het is vandaag 1 mei, de dag van de arbeid. Die arbeid gaat alleen op voor pelgrims, de lokale bevolking is vrij wat tot gevolg heeft dat alles dicht is, op de bakker na dus snel nog even een  stokpain gescoord voor de lunch. Na een kleine km begint het inderdaad te regenen, de sluizen worden boven helemaal opengezet en al snel hangen er centimeters dikke bonken klei onder mijn schoenen.
Ook moet ik diverse keren van het pad af omdat dat geheel onder water staat, op die stukken kom ik mede als gevolg van mijn enkel maar moeizaam vooruit en gebruik ik.mijn stokken als krukken en extra steunpunt. Na een km of 5 kom ik weer op het asfalt, afgewisseld met grindpaadjes en veranderd de continue regen in regenbuien. Het gevolg is dat ik weer wat meer snelheid kan maken. Het is zeker niet allemaal kommer en kwel, de regen zorgt ook voor prachtige plaatjes. Na een bui schijnt de zon weer en kun je de natuur in al zijn pracht ervaren. Bloemen waarin de zon weerspiegeld in de druppels die er nog opzitten, dampende grond die door de zon wordt verwarmd en geweldige luchten van gitzwart tot helder blauw. Om een uur of twee kom ik aan in de herberg. De herbergier was op de een of andere manier al op de hoogte van mijn enkel en vroeg gelijk bij aankomst hoe het vandaag gegaan was. Nu dat viel niet tegen, alleen bij een ongelijke grond heb ik er last van. Morgen is nog een korte etappe, de dag daarna volgt er 1 van ruim 30, de herbergier bied aan om een gedeelte met de auto te doen maar daar zie ik momenteel vanaf, eerst morgen maar even kijken en dan beslissen. Oja weet je nog wel van de dag van de arbeid, ook de restaurants zijn dicht, kunnen van de herbergier wat pasta krijgen, dan doen we het daar maar mee. Vandaag 22.6 km. Totaal 295.9 km https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=17520363

1. Ria van der Meer:
    1 mei 2017
    Zo zie je maar weer iedereen leeft met je mee. Hopelijk houd je enkel het. Zou zonden zijn als je hierdoor moet stoppen.
  2. Linda van Oostrum:
    1 mei 2017
    Ben, inderdaad mooie plaatjes. Enne, jij staat ook met alles he.
    Knap dat je toch door kunt lopen. Rustig aan en duimen dat de 30 km ook gaat lukken. Met de auto is natuurlijk jouw eer te na. Wandelen is wandelen. Zet m op!
  3. Peter:
    1 mei 2017
    Hoi Ben. Het is erg mooi om iedere avond te lezen hoe het je vergaat en hoe je ondanks moeilijkheden iedere etape uitloopt. Maar wees wel voorzichtig. Groetjes daar in France
  4. Corine van Velsen:
    2 mei 2017
    Hoi Ben,
    Ook wij lezen elke dag mee, heel leuk hoor!
    Ik zeg; dit wordt een mooi boek!
    Jammer van je enkel, maar komt goed toch!
    Je geniet, zo te lezen, in ieder geval van jouw tocht en alles er omheen!
    Succes hoor
    Groet,
    Corine
  5. Ria:
    3 mei 2017
    Dag Ben,
    Ik geniet van je omschrijvingen van de natuur, die vervolgens bij het zien van de foto's exact kloppen met het beeld wat ik er me van voorgesteld had.