02-06-17 Ortega

2 juni 2017 - Astorga, Spanje

Omdat ik 3 dagen terug besloten heb om een gedeelte wat je in 2 dagen kunt lopen in 3 dagen te doen hoefde ik vandaag maar iets meer dan 10 km te lopen en was er vandaag voldoende tijd om Ortega te verkennen. Maar voordat ik verder ga over Ortega eerst nog iets over een bijzondere ontmoeting die ik had tijdens het lopen. Halverwege de etappe in de middle of nowhere is een plek dat de naam la casa de los dioses Catina heeft gekregen. Deze plek is het domein van David die hier 8 jaar geleden is neergestreken. David is een soort van Camino hippie en woont permanent in een in elkaar geknutselde tent. David is laat ik het zo zeggen volgens mij constant stoned maar heeft het hart op de goede plek. Hij zorgt voor de pelgrims met gratis eten en drinken, heeft hangmatten, kussens en bankjes neergezet en voor iedereen aandacht. Als je weggaat kun je vrijwillig een donatie doen zodat David in de toekomst anderen de zelfde service kan bieden. Eigenlijk is David zijn domein een modern middeleeuws klooster voor de ontvangst van pelgrims. Vanwege de korte etappe was ik al om 11.00 uur in Astorga, en na de gebruikelijke zaken zoals douchen, wasje doen en alle elektronica in de oplader ben ik naar het bisschoppelijk paleis gegaan. Een bisschop heeft er nooit gewoond maar het heeft die naam gekregen omdat het er zo bijzonder uitziet. Dit gebouw is wederom een ontwerp van Gaudi en uitgebreid voorzien van allerlei details, met name in het steenwerk en in de bogen. In het gebouw is een Camino museum gevestigd dat een rechtgeaarde pelgrim natuurlijk niet mag overslaan.
Vandaag ook voor het eerst pelgrims tegengekomen die bedwandsen hebben opgelopen, valt eigenlijk best wel mee na al die dagen lopen, maar het is dus niet uit te sluiten dat je ze oploopt. Ga nu stoppen, morgen weer de bergen in en overmorgen naar het hoogste punt van de Camino dus 2 zwaardere dagen voor de boeg. Vandaag 12.3 km, totaal 951.9 https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=18039455

1. Ben de Jong:
    Sorry weer een correctie Ortega moet Astorga zijn
  2. Patrick en sandy:
    2 juni 2017
    Wat blijft het toch fantastisch Ben om je zo te kunnen volgen.
    Een ontzettende belevenis. Een schitterende reis die je nooit zal vergeten. We blijven je blog volgen.
    Heel veel succes de komende dagen weer!

Liefs de buurtjes
  3. Linda van Oostrum:
    2 juni 2017
    Wat weer een mooie plaatjes en wat een prachtige reis. Veel succes weer de komende dagen.