03-05-17 Orthez

3 mei 2017 - Orthez, Frankrijk

Ik loop nu al enige tijd richting Santiago en heb jullie nog niet meegenomen in de achtergronden van deze pelgrimstocht naar Santiago. Iedereen die niet van geschiedenis houdt moet nu maar even stoppen met lezen, de rest nodig ik uit voor wat bijles.

Jacobus was 1 van de apostelen van Jezus. Nadat de apostelen met Pinksteren de heilige geest hadden ontvangen zijn ze de wereld ingetrokken om het evangelie te verspreiden. Onze Jacobus heeft dit in Galicië in noord Spanje, gedaan zonder overigens al teveel succes (volgens de overlevering heeft hij een stuk of 11 mensen bekeerd).
Bij terugkomst in Jeruzalem is Jacobus als dank voor bewezen diensten in 42 na Chr op bevel van Herodes van Agrippa onthoofd
Zijn volgelingen hebben zijn lichaam gestolen en vervolgens per schip in 7 dagen naar Galicië  gebracht zodat hij begraven kon worden op de plek waar hij het geloof verkondigde.
Zeven eeuwen later wordt het graf van Jacobus herontdekt en gaf Alfonso II (koning van Asturie) opdracht om de overblijfselen op te graven en te herbegraven in een eenvoudige kerk. De kerk werd vervolgens een bedevaartplaats die Santiago hete vertaald is dit Sint Jacobus.
In ongeveer dezelfde tijd waren in het jaar 711 de Moren Spanje binnengetrokken en hadden in korte tijd een groot deel van Spanje bezet rm de islam geïntroduceerd. Ruim 100 jaar later op 23 mei in het jaar 844 werd op de vlakte van Clavijo slag geleverd met de Moren en de christelijke Spanjaarden. De Spanjaarden waren in de minderheid en aan de verliezende hand toen plotseling Jacobus verscheen op een wit paard met in de ene hand een zwaard en in de andere een witte vlag. Op deze wijze zijn volgens de overlevering de Moren verslagen.
Deze wonderbaarlijke overwinning heeft vanuit heel Europa vele pelgrims naar Santiago doen afreizen.
Nu genoeg geschiedenis en terug naar het heden.

Vandaag de lange etappe naar Orthez achteraf viel de afstand mee. In tegenstelling tot de afgelopen dagen was het vandaag wel droog en is zelfs de zonnebrand tevoorschijn gehaald. Met het passeren van de grens tussen de regio Landes en de Pyreneeën is ook het landschap veranderd, het vlakke landbouwgebied is verdwenen en we lopen door de heuvels met een soort van alpenweiden compleet met koeien. En op afstand de Pyreneeën gezien, moet nog wel een paar dagen voor ik er echt ben.
Grappige bijkomstigheid is dat we langs wegwerkzaamheden liepen waar men net een vers betonnen stoepje hadden gestort, helaas liep een van ons (ik niet) hier doorheen, zie foto.
Om ongeveer 1500 zijn we aangekomen in Orthez. We slapen vannacht in een klooster en mogen daar pas rond 1700 naar binnen.
Zit nu op een terras 0.5 liter bier weg te tanken en de blog te schrijven.

Vandaag 27.4 km totaal 340.1 km

Doeiiiiii tot morgen

1. Corine van Velsen:
    3 mei 2017
    Die koe!!
  2. L.de Jong:
    3 mei 2017
    Hoi Ben,
    Je was vroeg vandaag. Gaat het steeds wat beter met je enkel? Bedankt voor je verhaal over het ontstaan van de Pelgrimstocht. Fijn dat het beter weer geworden is, Hoe lang lopen jullie nog met elkaar? Bedankt voor je mooie verhalen. Groetjes van ma en pa
  3. Pieter:
    4 mei 2017
    Ha Ben! Wat een uitdaging en een hele mooie & inspirerende tocht. Erg benieuwd naar je verhalen! Bon voyage ami!