05-05-17 Saint Palais

5 mei 2017 - Saint-Palais, Frankrijk

Vandaag een dagje rustig bijkomen na de inspannende voorgaande dagen. Op het menu van vandaag staat een etappe van wel dertien kilometers (ik schrijf het maar even voluit dan wordt het wat langer). In de tour de france zijn de kortste etappes ook vaak de mooiste, dat is vandaag ook gebleken. Vrij kort na vertrek passeren we de grens met Frans Baskenland. Dat hier nog nationalistische gevoelens leven merk je direct aan de plaatsnaambordjes, deze zijn nu tweetalig. Even verderop passeren we een soort van 3 landenpunt. Volgens de beschrijving hebben hier in 1462 de 3 lokale vorsten onder het genot van een voor elke vorst lokaal streekgerecht een overeenkomst gesloten waarbij de grenzen werden vastgelegd. Even verderop zijn de besneeuwde toppen van de Pyreneeën tezien. Ineens moet ik denken aan de pelgrims in de middeleeuwen, wat moeten die gedacht hebben bij deze aanblik. Ik weet ongeveer wat ik kan verwachten, heb van alles uitgezocht op internet, heb boekjes voor de route bij me en kan het weerbericht 10 dagen vooruit zien. Verder is mijn uitrusting hightech, lichtgewicht en in het uiterste geval kan ik de smartphone gebruiken. De pelgrim in de middeleeuwen had dit allemaal niet. Zijn uitrusting bestond uit een lerenjas, hoed, stok, tas en kalebas (voor het water). Geen internet, enkel een rotsvast vertrouwen in God en het feit dat als hij in Santiago aankomt hij een aflaat gaat ontvangen en zijn zonden vergeven zijn. Mocht je het nog niet gedaan hebben, lees dan eens het boek kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman, dit boek geeft een indruk van zo'n tocht in de Middeleeuwen. Zo rond 1300 zijn we al op de plaats van bestemming. We passen ons gelijk aan de lokale omstandigheden en gaan voor een warme lunch. Ik ga voor een 4 kazen piza, en schrijf gelijk deze blog. Ben ik voor de rest van de dag klaar en kan ik mooi mijn voet laten rusten.
Vandaag 12.9 km. Totaal 380.3 km https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=17584660

1. Corine van Velsen:
    5 mei 2017
    Prachtig!
    Ik ben gewoon elke dag een stukje uit een jongensboek aan het lezen!
    Wij kijken er elke dag naar uit.
    Kruistocht in spijkerbroek was vroeger 1 van mijn favoriete boeken!
    Groet, Corine en sterkte met de enkel!!
  2. L.de Jong:
    5 mei 2017
    Al weer een nieuw verhaal. Wat ben je vroeg vandaag. Al wandelend geniet je van alles om je heen. Kan je enkel het goed aan? Door al die hi.tech enz. is de tocht wel veel gemakkelijker dan die van de pelgrims in de Middeleeuwen. Lekker, zo'n warme lunch, En nu nog naar je slaapplaats wandelen. Fijn om al je wederwaardigheden te lezen. Groetjes van ma en pa
  3. Peter:
    6 mei 2017
    Hoi Ben,
    Je hebt ondertussen toch een leuke groep volgers van je Blog. Hoop dat het verder goed gaat met je enkel als je straks echt de hoogte in gaat.