06-05-17 Larceveau

6 mei 2017 - Larceveau-Arros-Cibits, Frankrijk

Vanochtend om 7 uur vertrokken voor wederom een korte maar mooie etappe. Hierbij de hoogtepunten.

De uitdrukking alle wegen leiden naar Rome kent iedereen, dit gaat niet alleen voor Rome op, maar zeker ook voor Santiago. Vandaag passeer ik het eerste knooppunt van de middeleeuwse pelgrimswegen vanuit het noorden. In en voorbij Saint Palais (de startplaats van vandaag) komen de wegen vanuitTours, vanuit le Puy en vanuit Vezelay (mijn route) samen bij een punt wat de "stele de Gibralta" heet. Dit punt is gemarkeerd met grote ronde steen (zie foto). De routes hebben dan wel een Franse naam gekregen maar lopen feitelijk verder Europa in, tot aan Nederland, Denemarken en Polen aan toe.
Direct gevolg is dat het vanaf nu ook duidelijk drukker wordt op de route en dat zal zeker effect hebben op de slaapplaatsen.

Even voor de Stele de Gibraltar moet ik klimmen om bij een beeldengroep met de titel "De reflectie van de hemel" aan te komen. De beelden zijn metershoog, en stellen naar mijn mening een pelgrimsgroep voor, het zijn er 3 dus misschien verwijst dit ook naar de 3 pelgrimswegen die samenkomen. De zon die dwars door de beelden schijnt geeft het geheel een mystieke sfeer. Koppel dit geheel aan een fabelachtig uitzicht en je kan begrijpen dat ik hier best stil van wordt.

Maar goed een pelgrim moet verder dus ik scheur mij los van dit moment en daal de heuvel af voor een nieuw moment van verbazing, wormen die over de weg kruipen van wel 60 cm lang.
Verder zie ik vandaag nog roofvogels rondcirkelen, hagedissen voor mijn voeten wegschieten en de hele dag hoor ik krekels en vogels, wat kan het leven van een moderne pelgrim mooi zijn.

De tocht van vandaag is weer een mooie training voor maandag als ik de Pyreneeën over ga. Vandaag 600 meter geklommen en 450 meter gedaald, het onderstel werkt mooi mee.
Morgen naar Saint Jean Pied de Port, de laatste etappeplaats in Frankrijk.

Vandaag 15.3 km, totaal 395.6 km

En de route

1. Peter:
    6 mei 2017
    Hoi Ben groetjes van Ma Pa schoonfamilie en Ria. Ik heb net je hele bericht voorgelezen. We vragen ons af of je nu nog alleen loopt of in een groep. Mischien kun je er iets over vertellen. We leven en lezen trouw met je mee.
  2. Erwin Reijers:
    Mooie verhalen en foto's Ben
  3. Brenda:
    6 mei 2017
    Hoi Ben. Wij zijn net terug van 3x weggeweest (ik heb immers meivakantie) en hebben zojuist alle verhalen en foto's gelezen. Had behoorlijk wat in te halen en zo te lezen ben jij inmiddels al bijna door Frankrijk heen. En dat met zo'n bezeerde enkel. Gelukkig ben je 'op de been' gebleven. Wat dat betreft is het met recht een pelgrimstocht, je hebt vast een engeltje op je schouders zitten! In ieder geval nog veel wandelplezier met nog veel mooie ervaringen.