07-05-16 Hardinxveld

7 augustus 2016 - Hardinxveld-Giessendam, Nederland

Om 5 uur opgestaan, na het afbreken van de tent de zonnebrand van de buurman gepakt en zo goed en zo kwaad als het ging de verbrande plekken en blaren ingesmeerd.
Om 05.30 uur vertrokken, en ondanks alle zorgen werd ik getrakteerd op een prachtige zonsopkomst, moet toch eens wat foto's maken is ook wel leuk voor de blog.
Eerst maar eens naar de Donkse Hoogten, een dorp met ongeveer 15 huizen op een bult. Donken  zijn 'duinen' die zo'n 10.000 jaar geleden zijn ontstaan door zand dat in de laatste ijstijd door poolwinden werd opgewaaid.
Vervolgens via allerlei weilanden richting Hardinxveld Giesendam. Ik loop vandaag op de warmste 7 mei ooit gemeten in een trui met lange mouwen, ja je moet wat om niet verder te verbranden.
Ik loop weer over een tiende weg, nu evenwijdig aan de Betuwelijn. Staat daar ineens een monumentaal bankje met een tekst bord erbij. Hier werd In 1997 het skelet van een vrouw uit ongeveer 5500 v. Chr. opgegraven. Omdat de graafwerkzaamheden werden uitgevoerd voor de aanleg van de Betuwelijn, kreeg ze de toepasselijke naam Trijntje. Haar skelet is tot nu toe het oudste complete exemplaar dat ooit in de Nederlandse bodem is aangetroffen.

Over lijken gesproken, ik voel me ook steeds beroerder en begin echt rekening te houden met een zonnesteek.
In Hardixveld naar het station, je verwacht dan ook gelijk een centrum. Nou mooi niet, een benzinepomp, een gesloten cafetaria en een spoorlijn van Ariva, ik snap wel waarom de NS dit traject heeft verlaten.
Wat nu het wordt steeds warmer, op zoek naar winkels of ................ de tocht onderbreken.
Ik heb het laatste gedaan, is vast het verstandigste en krijg ik na afloop ook geen preek van Peet. In de trein die vol zit met vrolijke strandgangers (het zou later op de dag in Hoek van Holland 27.2 graden worden en dat op 7 mei), zit ik dan humeurig, verbrand, met een trui aan en een forse rugzak, ze zullen wel gedacht hebben die is gek. Mooi niet ik ben verstandig.
Peet gebeld dat ik er aan kom en dat ik morgen wel wil BBQen, heb je toch nog wat. O ja Melissa is gelijk zonnebrand en een biertje gaan halen, de schat.

Afstanden
Vandaag 13.1 km