09-05-17 Zubiri

9 mei 2017 - Zubiri, Spanje

Voordat ik ga schrijven over vandaag nog even het een en ander over Roncesvalles. Roncesvalles is een groot klooster dat in de piekdagen ongeveer 300 pelgrims kan ontvangen. Het gehele complex wordt gerund door Nederlandse vrijwilligers. Moet je je voorstellen dat de meeste pelgrims zo tussen 1500 en 1700 binnenkomen. Voor velen de eerste loopdag dus ze zijn bekaf, overdonderd en soms helemaal de weg kwijt.
Vervolgens kom je binnen en dan staat er een groep vrijwilligers voor je klaar die je op een begripvolle maar duidelijke wijze weer op weg helpen. Waar moet je inschrijven, waar staat jouw bed tussen al die andere, in welk van de 3 restaurants moet je eten enz. En als klap op de vuurpijl doen ze voor 3.50 de was voor je en zetten het droog en al op je bed neer.
Wat een organisatie en wat een fijne mensen zijn dit weer en dat allemaal vrijwillig.

Nu over vandaag. Na een eenvoudig ontbijt ga ik op pad, de benen voelen de eerste meters ietwat stug en stram maar dat is snel over. Ik loop vandaag bijna de gehele route onder de bomen, vooraf heb ik me wat zorgen gemaakt over het feit dat ik veel moest dalen (923 meter) maar dat blijkt achteraf prima te doen, alleen het laatste stuk bij Zubiri is echt stevig dalen. Verder is een deel van de route voorzien van betonplaten met steenprint, gefinancierd door Europa. Het is niet echt mijn idee van een bospad maar het loopt prima.

Tijdens het lopen nog een uur of 2 met een Nederlandse jongen opgelopen, deze had enigszins anarchistische ideeën. Dit gaf een hele aardige conversatie zo in de bossen van Navarra, uiteindelijk waren we het eens dat je enkelingen met wat extreme meningen nodig hebt voordat de mainstream van mening kan veranderen. En al babbelend ben je zomaar in Zubiri en is er weer een etappe afgelegd.
Nu even de blog posten en dan het plaatsje verkennen.

Vandaag 21.9 km, totaal 464 km.

1. Pete:
    9 mei 2017
    Hoi Ben. Toch leuk al die verschillende mensen die je ontmoet en over schrijft. Leest iedere dag weer leuk weg