09-06-16 Brakel

7 augustus 2016 - Brakel, Nederland

Intermezzo
Even een kort intermezzo tussen 7 mei en 9 juni.
Na thuiskomst met mijn verbrande kop heb ik een aantal besluiten genomen:

• Met Pinksteren ga ik niet lopen, maar met Petra naar een hotelletje in Deventer.
  • De rugzak die ik had gehuurd is prima bevallen en heb ik nu gekocht.
  • Koop er gelijk een waterreservoir bij van 3 liter heb ik in ieder geval altijd voldoende water mee, bijkomend voordeel is dat het gewicht door het reservoir dicht tegen de rug zit.
  • Nooit meer op pad zonder pet, zonnebrand en asperine oid.
  • Ik ga wat spaans leren, zodat ik in Spanje me verstaanbaar kan maken.

9 Juni
Ik ga weer verder waar ik was gebleven, dus heeft Peet me vanochtend naar Hardinxveld Giesendam gebracht. Rugzak gevuld 14 kilo inclusief water en eten voor drie dagen. Bij het Station in Hardinxveld aangekomen weer op pad, o ja Peet heeft een foto gemaakt eens even kijken of ik die bij de blog kan zetten.
Het is weer een mooie route, veel schapen op de dijken en ze gaan niet allemaal aan de kant, sommige blijven je gewoon schaapachtig aankijken (wat moeten ze ook anders) en blokkeren zo je route.
Bij Avelingen de eerst pauze, broodje gegeten en verder naar Gorinchem. Bij Gorinchem moet ik drie kwartier wachten op de veerboot en ga lekker op een bankje zitten. Naast mijn bankje staat het lokale leugenbankje. Aangezien ik een vreemde snuiter ben zo met mijn rugzak en jawel petje op kunnen de heren op het leugenbankje het natuurlijk niet laten om aan mij te vragen wat ik aan het doen ben. Na wat uitleg vinden ze me nog stoer ook, al babbelend zeg ik dat ik in het verleden nog met een stuurman uit Gorinchem heb gevaren die bij Boskalis werkte (dit is zeker 20 jaar geleden). Ze wisten meteen over wie ik het had, blijkt hij een half jaar geleden overleden te zijn. Wat is de wereld dan toch weer klein, zit je zomaar op een bankje te ouwehoeren met een wildvreemde blijk je de zelfde mensen te kennen.

Op de veerboot in ongeveer 20 minuten naar Woudrichem gevaren, dat zijn toch makkelijke kilometers. Woudrichem is een leuk plaatsje met als belangrijkste trekpleister "Slot Loevestein", dat gebouw waar Hugo de Groot uit ontsnapte.
Nu volgt een relatief lang en saai stuk over dijken, dat zou me toch beroepsmatig moeten boeien maar het kan ook te veel worden. De lange stukken dijk worden onderbroken door "Wielen", dat zijn bochten in een dijk als gevolg van een dijkdoorbraak. Ook nog een fort uit de oude waterlinie, vlak bij de dijk tegengekomen dat tijdens de bouw 3 keer was verzakt, bouwen in slappe grond was toen ook al een uitdaging.

Om 16.00 uur in Brakel bij het kampeerterrein aangekomen. Ik heb de gehele camping voor mij alleen. Tentje gezet, douche gepakt en een lekker biertje uit de koelkast van de campingbaas gehaald. Mocht ook met de campingbaas mee BBQ, heb alleen vriendelijk geweigerd, heb mijn eigen eten mee, rijst met groente en wat ik eet hoef ik morgen niet te tillen dus dat is mooi meegenomen. Nog wel een tweede biertje voor bij het eten, de route voor morgen bestuderen en dan lekker in de slaapzak.

Afstanden
Vandaag 25.9 km