09-06-17 Moutras

9 juni 2017 - Guntín, Spanje

Na het schrijven van de blog van gisteren heb ik een nieuw plan de campagne gemaakt. Ik heb de nog af te leggen afstand tot aan Santiago gesplitst in 6 etappes van iets meer dan 20 km en niet zoals eerder de bedoeling was in 5 van 25+ km. Nu dit helder was heb ik ook maar gelijk een hotel in Santiago geboekt zodat ik er zeker van ben dat ik 2 dagen in hetzelfde hotel kan blijven.

Na al dat uitzoekwerk vervolgens een traditionele Spaanse siësta gehouden en daarna met een glas witte wijn de hangmat opgezocht en vervolgens om zeven uur gegeten.

Vanochtend was ik waarschijnlijk als gevolg van mijn siësta al vroeg wakker, dus gelijk maar het ochtendritueel afgerond en om zes uur gestart.
De zon liet zich nog niet zien maar de maan scheen helder genoeg om mij bij te staan zodat ik een struikelpartij kon voorkomen. Bij de boerderijen die ik in de loop van de dag passeer staat vaak een smal hoog bouwwerkje waarvan de wanden zijn gemaakt van stenen met (ventilatie) gaten of dichtgemaakt zijn met houtenplanken zie foto. Weet een van de volgers waar dit voor dient laat het dan even weten.

Door mijn vroege vertrek en de ingekorte afstand was de bestemming alweer om half twaalf bereikt. Niet zo luxe en uitgebreid als gisteren maar het kost dan ook een stuk minder.
Vandaag het bekende 100 km punt gepasseerd, dus vanaf heden is de afstand tot Santiago met 2 cijfers voor de komma aan te geven.
Met het bereiken van dit punt is de Camino duidelijk verandert de met een zware rugzak getooide pelgrims die vanaf de Pyreneeën zijn vertrokken worden soms letterlijk overlopen door de dagrugzakjes dragende zojuist ingestroomde pelgrims die alleen en veelal georganiseerd de laatste 100 km lopen.
Hiermee veranderd de sfeer van de Camino duidelijk er is nu een hoog toeristisch gehalte en ook de rust is soms ver te zoeken.
Ik schrijf de blog nu ook zittend tussen de hagedissen in het gras omdat het in de herberg te lawaaierig is om me even te kunnen concentreren.
Voor de bezorgde volgers de misselijkheid van gisteren is over.

Vandaag 20.9 km, totaal 1115 km.

1. Pim:
    Hi Ben,

Het lijkt dat het om een graanopslag gaat. Typisch voor deze regio.

Heb ik nu wat gewonnen?

Succes en veel plezier met de laatste loodjes!
  2. Toos Steuten:
    Hoi Ben,
    Wat fijn dat je weer bent opgeknapt.
    Het gebouwtje heet een horreo en wordt gebruikt om mais te drogen.
    En natuurlijk te bewaren. Ik beleef de wandeling weer helemaal mee. Zou meteen weer op pad willen. Nog minder dan 100 km. petje af, groetjes Toos.
  3. Peter:
    9 juni 2017
    Hoi Ben, de laatste lootjes wegen ook hier zwaar maar niet door de afstand. Hoop dat je aan de laatste dagen toch net zoveel plezier beleeft als aan de rest.