11-05-17 Pamplona

11 mei 2017 - Pamplona, Spanje

Vandaag mijn eerste rustdag, geen etappe lopen maar gewoon als een toerist door de stad heen slenteren.Was vanochtend natuurlijk wel vroeg wakker, ten eerste hou je toch je ritme vast en tweede staan je medepelgrims wel vanaf een uur of 6 op.

Gisteren al wat voorbereiding gedaan en gekeken waar ik langs wilde gaan. Nu dat is in Pamplona niet zo moeilijk, het is een oude vestingstad, waarbij alles zo ongeveer binnen de muren te vinden is. Je kunt dus gewoon de stadsmuur volgen en dan steek je af en toe even naar binnen om een bepaald gebouw of plein te bekijken.
Die stadsmuren zijn overigens kolossaal, ik kan het wat moeilijk inschatten maar er zijn er zeker een aantal die meer dan 20 meter hoog zijn. Pamplona is een aantal keren belegerd geweest, onder andere door de Fransen en vervolgens weer herbouwd en natuurlijk ook weer versterkt. Met name 1 keer is wel even interessant om te vermelden, in het kader van de pelgrimstocht. In het jaar 777/778 trok Karel de Grote met zijn leger over de Pyreneeën en nam daar de zelfde route naar Roncesvalles zoals ik een paar dagen geleden ook deed (eigenlijk net andersom want ik volg zijn voetstappen). Zijn doel was om de Moren te verslaan. Om te voorkomen dat de Moren zich konden verschansen in Pamplona vond onze Karel het een goed idee om de stad dan maar te verwoesten, de Baskische bewoners die Karel oorspronkelijk hielpen in zijn gevecht tegen de Moren konden dit niet waarderen. Zo blijkt maar weer eens dat je je vrienden met zorg moet uitzoeken.

Verder nog wat kerken bezocht maar daar krijg je op den duur wel een overkil van en natuurlijk kon ik ook de stieren arena niet overslaan, ik kon er helaas niet in dus nu weet ik nog steeds niet hoe dat ding er van binnenuit ziet.

Na al dat culturele gedoe nog wat boodschappen gedaan en gelijk nog een reserve steunsok gekocht, ik loop nu al een paar weken met dezelfde en ben bang en wil niet het risico lopen dat die in de middle of nowhere stuk gaat en ik dan zonder zit.

Het is nu begin van de middag, mooie tijd om de blog te schrijven. Oja dank aan alle lezers, mijn blog is al meer dan 10.000 keer geopend en dan hopelijk ook gelezen.
Straks ga ik nog even verder met de toerist uithangen en dan hebben de terrasjes mijn bijzondere interesse.

Vandaag een km of 5 gelopen maar die tellen niet mee in de eindstand dus het totaal staat nog steeds op 486 km.

Tot morgen.

1. Ro:
    11 mei 2017
    Volgen je op de voet, toerist.....
    Grz. Ro
  2. Corine van Velsen:
    11 mei 2017
    Whooh!! 10.000 keer geopend en vast en zeker gelezen! Proost!
  3. Marjoke:
    Dag Ben,
    Je blog wordt hier bij HHNK door velen met plezier en aandacht gevolgd. Het is voor ons ook leuk om uitgebreid antwoord te kunnen geven op de veelgestelde vraag: hoe gaat het met Ben?
    Geniet van de reis, groet Marjoke
  4. Peter:
    Hoi Ben
    Mooie stad op de foto maar is slenteren niet vermoeiender dan lopen. Pas je een beetje op met de rode wijn anders loop je nog met een kater.
  5. L.de Jong:
    Hallo Ben,
    Van rusten is volgens mij niet veel gekomen; van door de stad slenteren kun je enorm moe worden. De muren zijn wel erg dik; jammer dat je de arena niet in kon. Ook nog een stukje geschiedenis, je blijft leren onderweg. Tot morgen maar weer, het is altijd leuk om je verhaal te lezen. Pa en Ma.