12-06-17 Arzua

12 juni 2017 - Arzúa, Spanje

Gisteren ben ik in een herberg, 1.5 km van de Camino terecht gekomen. Gelijk blijkt weer dat mensen ontzettende kuddedieren zijn. Langs de route verschijnen herbergen met tussen de 50 en in één geval zelfs 400 bedden. Vanaf een uur of twee starten de onderlinge wedstrijden om een bed te verkrijgen en steeds vaker blijkt de gewenste herberg vol te zijn en moet je door.

De herberg waar ik overnachtte was prachtig gelegen, van alle gemakken voorzien en had 30 bedden. Helaas voor de eigenaars moesten ze het inclusief mijn aanwezigheid met 4 gasten doen. Ik denk dan bij mezelf jammer dat mensen wel 800 km willen lopen maar niet 1.5 km om en gelijkertijd in de stress zitten of er wel een slaapplek beschikbaar is.

Vanochtend heb ik nog even mogen genieten van mijn afgelegen herberg want om op de route terug te komen moest ik een stukje evenwijdig aan de Camino lopen, waardoor ik van 6 tot 8 welgeteld 1 andere pelgrim tegenkwam. De ochtenden zo in je eentje door de natuur is prachtig.
Direct na het invoegen begon de drukte dan weer en zoals ik al eerder heb aangegeven is een groot deel van de wandelaars pelgrim toerist. Ik veroordeel niemand, ieder heeft zijn eigen reden en het recht om de Camino te lopen maar de sfeer op de weg is anders geworden, af en toe waan ik me op de Nijmeegse vierdaagse.

Onderweg nog een klein kerkje tegengekomen met de naam Santiago, ik ben geen stempelverzamelaar maar moest deze toch aan mijn collectie toevoegen.

Na aankomst heb ik een stoer besluit genomen en ga morgen van mijn schema afwijken. Ik heb de laatste 3 dagen zo makkelijk 20 km per dag gelopen zodat ik besloten heb om morgen 30.1 te doen zodat er overmorgen nog maar 10 overblijven naar Santiago. Dit geeft me wat meer tijd in Santiago zelf.

Vandaag 24.2 km, totaal 1177.2 km.

1. Peter:
    12 juni 2017
    Hoi Ben.
    Het aftellen is begonnen met het laatste deel. Wees voorzichtig. Een misstap is zo gemaakt.
  2. Ivonne Pappot:
    12 juni 2017
    Hi Ben, succes met de laatste etappes op deze oh zo bijzondere camino!! alle goeds gewenst, Ivonne
  3. Marjoke:
    13 juni 2017
    Hi Ben,
    Succes de laatste 2 dagen, we gaan de dagelijkse updates missen!
    Groet Marjoke
  4. Marijke Klinkenberg:
    13 juni 2017
    Ik heb genoten van je verhalen Ben, had alleen nog eerder gereageerd :). Je verhalen laten zien dat je een bijzondere reis maakt en voor een deel al gemaakt hebt. Voor mijn gevoel hadden we het gisteren nog over je vertrek en nu ben je al bijna aan het einde van je reis. Succes de laatste dagen!