14-06-17 Santiago

14 juni 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Het is nu kwart over twaalf in de middag en ik zit op de grond recht voor de Kathedraal van Santiago in de schaduw mijn blog te schrijven. Naast me staat mijn beste vriend van de afgelopen weken (mijn rugzak) en we zijn klaar voor twee dagen.

Vanochtend rond zes uur vertrokken in de mist. Er waren nagenoeg geen andere pelgrims  op pad op dit vroege uur en de mist maakte mijn wereld klein. Ik denk dat op deze manier de laatste 10 km afleggen de juiste is voor mij. Lekker lopen in mijn eigen kleine wereld zonder ook maar iets dat mij kan afleiden van mijn eigen gedachten en die waren zeker aanwezig.

Het heeft toch wel iets, na bijna 2 maanden is het dan zover, het moment waar ik al jaren naar toe leef, de binnenkomst in Santiago.
Na het passeren van de stadsgrens en natuurlijk een foto voor later kom ik in de bebouwing, de stad komt langzaam tot leven, de mensen gaan naar hun werk en ik ben niet langer alleen. En dan ineens even voor negen uur is hij daar opdoemend uit de mist zie ik de torens van de Kathedraal ik maak mijn laatste passen en ga zitten op een enorm en bijna leeg plein voor de Kathedraal. Ik hou het niet droog, de laatste 2 maande gaan als een sneltrein door mijn hoofd en een vreemde emotie krijgt mij te pakken, na enige tijd maak ik een selfie en stuur deze naar Petra, natuurlijk moet zij de eerste zijn die moet weten dat ik aangekomen ben.

Na een tijdje besluit ik om naar het pelgrims- bureau te gaan om mijn compostella op te halen. Ik ben niet de enigste die dit idee had dus netjes achteraan aansluiten en mee schuifelen tot ik aan de beurt ben.
De compostella verkrijgen is een serieuze zaak, er worden wat vragen gesteld en dan is het moment daar. In het Latijns wordt hij opgesteld en na overhandiging had ik weer een momentje, moet toch uitkijken dat ik geen emotioneel wrak wordt.

Het is nu veel drukker op het plein, de pelgrims, toeristen en alle anderen scharrelen wat rond, degene die net zijn aangekomen wat onwennig, degene die hier wat langer zijn met vaste tred.
Ik ga nu stoppen met de blog en ga zo mijn hotel opzoeken en een douche pakken zodat ik vervolgens fris de stad weer in kan.

Vandaag 10.9 km, totaal 1216.9 km.

1. Ivonne Pappot:
    GEFELICITEERD BEN!!!! Trots op je, groetjes, Ivon
  2. Jolande:
    14 juni 2017
    Fantastisch! Fijn dat je bent gearriveerd. Wat een reis, zowel in kilometers als van binnen. Even rust en dan op naar het laatste stukje.
  3. Pim:
    14 juni 2017
    Gefeliciteerd, mooie prestatie, maar ook een mooie tocht met een mooie blog!
  4. Christa:
    14 juni 2017
    Wauw! Gefeliciteerd Ben! Chapeau. Ik heb je reis met veel plezier gevolgd en kan mij helemaal voorstellen dat de emoties je om de oren vliegen :) Geniet de komende dagen van je behaalde resultaat, van Santiago en de nog resterende dagen in Spanje.
  5. Corine van Velsen:
    14 juni 2017
    Wouw, mooi laatste stukje alleen wandelen en dan die foto's!!
    Ik kan mij de tranen goed voostellen, ik kreeg hier even kippenvel met 25 graden in Nederland..
    Met heel veel plezier hebben wij jou "achtervolgd" de afgelopen 2 maanden.
    Emotioneel wrak zou ik jou niet willen noemen, maar gewoon een mens!
    Gefeliciteerd met deze prestatie!

Groet,
    Corine
  6. L.de Jong:
    Hoi Ben,
    Van harte gefeliciteerd dat je het gered hebt. Ik snap dat je emotioneel werd; je hebt er zo lang naar toe geleefd en dan doet het wel wat met je. We hebben genoten van je verslag alle dagen en ook je openheid. Wij, je ouders krijgen toch een heel mooie indruk van je, zo kenden we je niet. Geniet van de mooie kathedraal en de stad. Ook bijzondere foto's. Pa en ma.
  7. N. de vet:
    14 juni 2017
    Lieve Ben, gefeliciteerd met deze enorme prestatie, ik ben enorm trots op je. Ik kreeg natuurlijk ook natte oogjes na het zien en lezen van je verslag en foto's. Maar ik vind dat dat mag na zo'n prachtig resultaat. Geniet nu nog maar even ! lieve groet, mam.
  8. Ingrid Christ:
    14 juni 2017
    Ben Van Harte Gefeliciteerd met deze prestatie !!!Een heel bijzondere reis ,geniet nog maar van het laatste deel naar de kust !!!groetjes
  9. Brenda:
    14 juni 2017
    Vanuit Den Helder....VAN HARTE GEFELICITEERD met deze mijlpaal, enorm knap van je, diep respect!!! Eerst genieten van Santiago en dan verder genieten met je tocht naar de kust. Groetjes van ons.
  10. Ro:
    Beekmomentje !!
    Proost !
  11. Linda van Oostrum:
    14 juni 2017
    Wat een topper. Fantastisch.
    En voor als je straks weer naar het werk komt zal ik alvast de tissues klaar zetten voor de emotionele momenten. We helpen je daar wel weer doorheen hoor.
  12. Jack:
    14 juni 2017
    Mooi Ben, zo je doel bereiken
  13. Joost:
    15 juni 2017
    Hoi Ben, vanuit mijn zitkuil wil ik je van harte feliciteren met de geweldige prestatie! Top gedaan!