15-05-17 Logrono

15 mei 2017 - Logroño, Spanje

Vandaag ook de andere kant van de Camino meegemaakt namelijk de commerciële en dat dan wel weer op twee verschillende manieren.
Het is handig om tijdens het lopen je eigen lunchpakket mee te nemen, daarvoor moet je dan wel even boodschappen doen. Zo ook vanochtend bij een klein winkeltje. De dame achter de balie was ietwat gestresst, ik vroeg of ze al brood had maar dat kwam later. Wel had ze wat sandwiches liggen (dat moet dan van het brood van gisteren zijn geweest) en dat kon ze dan wel leveren. Ik leg er nog 2 bananen bij en vraag wat het kost. De dame antwoord 6.22 euro. Ik vraag nog eens hoeveel, ze schrijft het op en ik zeg dat is te veel. Gevolg, de dame gaat helemaal uit haar plaat en maakt duidelijk dat ze de enige winkel hier is, vervolgens haalt ze de spullen van de toonbank en de klant (ik dus) kan vertrekken zonder boodschappen. Prima ik denk dat de inkoop nog geen 1.50 euro is geweest dus volgens mij je reinste diefstal.
Ik had goed ontbeten en had voor het geval dat ik honger zou krijgen nog een blik sardientjes, 2 muesli repen en een zakje nootjes.
In het volgende dorpje ongeveer 7 km verderop weer een winkel, en wat denk je, een winkeltje en koffiebar. Ik koop 1 stokbrood, 1 pakje met 7 kaasjes, 2 bananen en 1 espresso. Kosten 3.40 euro, das toch echt even andere koffie.

Nu mijn tweede commerciële ervaring. Ik loop door een redelijk verlaten gebied, denk ik ineens, wordt ik nu gek of hoor ik een gitaar. En jawel na de volgend bocht zie ik onze gitarist zittend onder een boom en speelt het bekende Let it be van de Beatles. Dat is toch een vreemde gewaarding daar in the middle of nowhere. Ik doe mijn rugzak af en ga bij onze vriend zitten, hij speelt door, Haleluja en nog wat onbekend Spaans. Ik ben zijn enigste toehoorder, ook hij zit daar niet voor niks en heeft een bakje voor zich staan dus ook commercieel. Ik denk dit is toch anders en ik geef heel bewust mijn net uitgespaarde geld van de boodschappen aan de man.

Wat is nu het verschil tussen deze 2 verdienmodellen, volgens mij heeft het te maken met de gunfactor, iets wat ik ook in het werk regelmatig tegengekomen ben.

Ik wil de blog niet te lang maken, dus de rest van vandaag in het kort, weer een tempelierskerk, een ingestorte kerk, mooie plekjes maar ook saaie stukjes tegengekomen. Ik heb de foto's maar het verhaal komt later.

Vandaag 28.6 km, totaal 587 km

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pete:
    16 mei 2017
    Hoi Ben ja die gun factor die ken ik ook, heeft vaak ook iets te maken met geven en nemen. Vaak zijn het de mensen die de couleur locale maken