15-06-17 Santiago dag 2

15 juni 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Ik heb gisteren na het schrijven van de blog mijn hotel opgezocht. Op de kamer aangekomen kreeg ik de grootste verrassing van de dag, op mijn bureau lag een kaart van mijn lieve schatje. De tekst is voor mij maar ik zal een foto van de voorkant toevoegen.
Ook heb ik de route voor Finisterre bepaald en is de terugvlucht geboekt voor volgende week donderdag.

Na nog wat rondscharrelen in de stad en een dikke Bacardi Cola toch maar om een uur of elf mijn bedje opgezocht, uiteindelijk was ik alweer vanaf vijf uur in touw en het lichaam moet ook rusten.
En dan wil ik ook jullie bedanken. Gisteren was de lijst met reacties op mijn blog langer dan de blog zelf. Het is hartverwarmend te weten dat zoveel mensen mij volgen op de Camino en zulke fijne reacties plaatsen. Zoals eerder gezegd ik reageer er niet op maar lees ze allemaal en draag ze met me mee.

Vandaag een culturele dag, vanochtend eerst naar de Kathedraal, deze staat in de steigers maar als je een excursie boekt naar het dak van de Kathedraal kun je de werkzaamheden mooi zien. Ze breken de toko steen voor steen af en als ze een nieuwe moeten plaatsen, en dat zijn brokken van 40×30×30 worden ze helemaal met de hand op maat gemaakt, de laatste details doen ze ouderwets met hamer en beitel.
Op het dak van de Kathedraal heb je een prachtig uitzicht en je kan helemaal tot in de nok komen en dat zonder valbescherming, dat zou in Nederland niet kunnen.

Vervolgens naar de Pelgrimsmis, er zijn 1000 zitplaatsen, deze waren een half uur voor de mis al bezet en nadat de gangpaden vol waren hebben ze de tent gesloten.
De mis werd voorgezeten door wel 20 priesters en na afloop ging er een groot wierookvat de lucht in. Ook dit vat is een traditie, het verhaal wil dat ondanks dat de pelgrims voordat ze aankwamen in bad gingen ze toch nog wel een eigenaardig luchtje bij zich hadden. Een normale hoeveelheid wierook voldeed niet, vandaar het grote vat.

Zou ook nog een museum bezoeken maar dat is er niet van gekomen.
Een Camino vriend van de eerste week belde, die was ondertussen dagen voor op me en op de terugweg van Finsterre naar Santiago met de bus en had nog een paar uur over voor de vlucht naar huis. Dus een afspraak gemaakt en samen een biertje gedronken ja zo gaat dat op de Camino, plannen pas je aan als de omstandigheden veranderen.

De blog voor vandaag stopt hier, morgen de stad verlaten en terug naar de natuur en de rust. Start morgen wel wat later, het hotel heeft een prima ontbijt maar pas om 0800, moet het vast bezuren het wordt de komende dagen namelijk bloedheet, rond de 38 graden maar wie dan leeft dan zorgt.

1. Ro:
    15 juni 2017
    Terugvlucht boeken??!!??
    Was toch echt overtuigd dat je terug zou lopen.....
  2. Roland:
    15 juni 2017
    Schön, dich kennengelernt zu haben...bewahre dir dein lachendes Herz. Danke, dass du Teil meines Weges warst....und auch ein Spiegel für mich.
    Viel Erfolg und Freude auf allen deinen Wegen.
    Der Camino beginnt erst, wenn du am Ziel bist...
    Roland
  3. Jelle: