19-06-17 Sardineiro

19 juni 2017 - Fisterra, Spanje

Ja het is zover, ik ga terug naar zeeniveau. Vanochtend om 0615 vertrokken met ontbijt dit keer want de eerstvolgende plek om iets te eten is in Cee, ongeveer 14 km verderop.

Na een half uurtje lopen is hij daar ineens, de Atlantische oceaan, ik kan de zee niet zien omdat ik nog boven de wolken ben en de zee ligt daar ergens onder. Het idee dat ik vandaag daadwerkelijk de zee zal zien stemt me vrolijk. Door mijn vroege vertrek ben ik ook bijna alleen waardoor het lopen boven de wolken een mystieke lading krijgt.

Langzaam begint de zon aan kracht te winnen en tegelijkertijd daal ik af. Even een koude zeebries om me heen en dan is de zee zichtbaar. In de verte zie ik Finisterre al liggen, niet mijn bestemming voor vandaag, die bewaar ik voor morgen. Onder mijn voeten worden de contouren van de havenplaats Cee steeds duidelijker en begin ik zelfs de zilte zeelucht te ruiken, de eerste meeuwen dienen zich aan en rond een uur of negen ben ik dan in Cee. Tijd voor een bakje koffie en dan snel weer verder.

Cee heeft een strandje maar dat ligt midden in de stad dus in de drukte, daar wil ik mijn hernieuwde kennismaking met de Oceaan niet hebben. Even verderop ligt een klein plaatsje Estorde genaamd met een bij het plaatsje passend strandje. Op het strand staat een eenzame pelgrim, ik vraag of ze wat foto's wil maken terwijl ik met mijn rugzak nog aan de zee inloop, puur symbolisch natuurlijk, ben wel van plan om terug te lopen.
De foto's worden gemaakt en de pelgrim vertrekt, ik ben alleen op het strand met mijn gedachten, wil Petra bellen om het moment te delen maar die is bezig met een toets dus dat gaat helaas niet lukken, later nog maar eens proberen.

Na een tijdje zijn mijn voeten weer droog, ik haal het zand eraf moet natuurlijk wel voorkomen dat ik geen blaren krijg en ga weer op pad.
Een half uurtje later ben ik op mijn bestemming. Morgen de laatste wandeldag naar Finisterre, de vuurtoren en s'avonds naar de andere kant om mijn franse steen die ik meenam de dag nadat ik mijn enkel verzwikte in zee neer te leggen bij de ondergaande zon.

Voor vandaag is het mooi genoeg geweest, ik zit in een gehucht zonder wifi en slechte telefoon. Hoop dat ik de blog en foto's kan plaatsen.

Vandaag 23.4 km, totaal 1299.3 km.

1. Pim:
    19 juni 2017
    Blog en foto's zijn gelukt!

Geniet van je laatste etappe!
  2. L.de Jong:
    19 juni 2017
    wat weer een mooie foto's. duidelijk is te zien dat je wat emotioneel bent bij de zee. Het zal nog een moeilijk afscheid worden. Morgen je laatste blog? Groetjes van ma en pa