20-06-17 Finisterre

20 juni 2017 - Fisterra, Spanje

Ik ben er, de eindbestemming is bereikt.
Finsterre is afgeleid van Finis-Terrae wat letterlijk betekend Einde van de Wereld en hoe toepasselijk is het dat mijn Camino hier ook eindigd. Ik kan letterlijk niet verder, voor mij is de Oceaan en zwemmen is geen optie.

Sinds lang is de mensheid zich al bewust van de symbolische waarde die deze plaats heeft. Er werden hier door onze prehistorische voorhangers al ceremonies uitgevoerd op het altaar van de zon. De Romeinen konden hier hun oude dagen slijten, waarbij ze vonden dat Finisterre het dichtste bij de twee werelden was, de vergankelijke en het eeuwige in het paradijs. En ook voor vele pelgrims was Santiago niet de eindbestemming maar Finisterre, hier verbranden ze hun oude kleren en werden symbolisch gereinigd in de Oceaan door geknield in de branding negen golven over zich heen te laten stromen.

Ook voor mij is Finisterre symbolisch, in het verleden voer ik op de zee en heb ik vaak de vuurtoren van Cabo Finisterre als baken gebruikt om te weten waar ik was. En natuurlijk is je perspectief dan vanaf het water. Nu heb ik al lange tijd definitief het vasteland bereikt en leef en werk op de wal. Hoe mooi is het dan om mijn Camino te beëindigen in Finisterre en vanuit het perspectief van het vasteland nog één keer uit te kijken over de weidsheid van de Oceaan en wederom Finisterre als baken te gebruiken maar nu met de kennis die de Camino mij heeft gebracht.

Ik heb de steen die ik heb meegekomen uit Frankrijk nadat ik mijn enkel verzwikte als symbolische hulp om deze plaats te bereiken neergelegd bij een bronzen schoen op het uiterste puntje op de kaap die nog veilig te bereiken was. Met het plaatsen van deze steen op km 0.000 is mijn Camino ook geëindigd. Er is nu alleen nog een terugweg te gaan. Vanavond ga ik naar het strand totdat de zon definitief in de zee weggezonken is.

Ja zo moet mijn Camino eindigen. Ik wilde op deze Camino ontmoeten en ont-moeten, ik heb vele medepelgrims ontmoet en ook mezelf op gezette tijden. Ook het ont-moeten is geslaagd, regelmatig heb ik mezelf aan deze opgave herinnerd en een andere richting (soms letterlijk) gekozen als dat ik eerst van plan was.

Dank alle volgers voor het lezen van deze blog. Velen van jullie zal ik binnenkort weer tegenkomen in het dagelijkse leven. Ik ben nog steeds wie ik was, maar de Camino heeft mij zeker meerwaarde gegeven en ik hoop dat de volgers door het lezen van deze blog hier ietsvan meegekregen hebben.

Ondanks het feit dat de Camino niks te maken heeft met de afgelegde afstand maar voorál te maken heeft met de innerlijke weg die je bewandeld eindig ik deze blog toch met de vandaag afgelegde afstand en het totaal. Stilletjes ben ik wel trots op mezelf dat ik hetgeen ik me had voorgenomen ook daadwerkelijk heb gedaan.

Vandaag 14.9 km, totaal 1314.2 km.

Finis-Terrae, Finis-Camino, Finis-Blog.

Ben

1. Medina:
    Hoi Ben,
    Gefeliciteerd met het bereiken van je eindbestemming, moet een geweldige ervaring zijn. Het was erg leuk om je belevenissen te volgen de afgelopen tijd. Geniet van de zonsondergang en tot gauw in Nederland.
    Groet, Medina
  2. Jolande:
    20 juni 2017
    Zo lang naar dit moment toegeleefd! Fijn dat je deze droom hebt aangedurfd, gestart en voltooid. Wat is je volgende droom?

Bedankt dat je dit avontuur met ons hebt gedeeld.
  3. Peter:
    Hoi Ben
    Je zal altijd wel een beetje nieuwedieper blijven en dus terug keren naar de kust.
  4. Ro:
    Gefeliciteerd en respect!!!
    Misschien idee voor jaarlijks wederkerend evenement met bepaalde vrienden?
    Zal toch niet echt je laatste zijn voel ik aan....
  5. L.de Jong:
    Hoi Ben,
    Gefeliciteerd met het halen van je eindbestemming. Het moet je een heel goed gevoel gegeven hebben. Dank voor alles wat je in je blog aan ons toevertrouwde. Hoop je in Nederland weer te ontmoeten (beladen woord). Liefs van pa en ma.
  6. Toos Steuten:
    20 juni 2017
    Beste Ben, van harte gefeliciteerd. Je eindbestemming is bereikt. Ik heb je met belangstelling, soms heimwee, soms emotie gevolgd . Ik ben blij dat ik je heb leren kennen en dat ik de eerste drie weken met je mee heb gelopen. Geniet nog lang na van deze ervaring, liefs Toos Steuten.
  7. Gerard:
    20 juni 2017
    Gefeliciteerd met het behalen van je bestemming! Meer dan 1300km, wat een prestatie.
    Neem je nu ook een steen vanuit Finisterre mee naar huis?
  8. N. de vet:
    20 juni 2017
    Lieve Ben, ik ben weer thuis en kan gelukkig weer genieten van je blogs. Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Je hebt een steen gelegd, maar ik vind je een kei ! Je mag best trots zijn op jezelf. Ik wens je een goede thuis reis toe, en hopelijk tot gauw, liefs mam.
  9. Linda van Oostrum:
    20 juni 2017
    Wat ben ik ongelofelijk trots op wat je hebt gedaan. Al die km lopen, afzien en ontzettend genieten. Knap hoor.
  10. Martin Verzijde:
    20 juni 2017
    Ben, jij bedankt voor je blog en alle mooie verhalen. Voor de lezers was het ook een groot avontuur om elke dag jouw belevenissen mee te krijgen! Proficiat!
    Gr, Martin
  11. Ivonne Pappot:
    20 juni 2017
    Hi Ben, van harte gefeliciteerd met deze bijzondere en geweldige prestatie!! En fijn om je te hebben kunnen volgen aan de hand van je mooie verslagen en foto's.
    Deze waanzinnige ervaring neem je met je mee. Goede thuiskomst gewenst, Ivonne
  12. Anita Willig:
    20 juni 2017
    Petje af Ben. Wat een prestatie, gefeliciteerd. En natuurlijk vele ervaringen rijker die niemand je meer afpakt.
  13. Ed:
    21 juni 2017
    Hoi ben, geweldige prestatie en genoten van je blog. Spreek je snel! Grt
  14. Jack:
    Ha Ben,
    ik ga je dagelijkse blog missen. Toch ook een soort virtueel beekmoment.
    Tot gauw,
    Jack
  15. Jaap:
    21 juni 2017
    Beste Ben, Gefeliciteerd met het bereiken van je einddoel en met de prachtige ervaring van deze reis. Maar ook bedankt voor de leuke journaals die we elke dag mochten lezen.
    Groet Jaap
  16. Yvonne:
    21 juni 2017
    Wat een prestatie Ben: geweldig, fantastisch, super!!
    En natuurlijk mag je trots zijn op jezelf, dat heb je toch maar gedaan. Je bent een kanjer! Mooi om je blogs te lezen, dank daarvoor.
    Goede terugreis! Groetjes, Yvonne
  17. Anet:
    22 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd Ben! wat een top-prestatie! En dan bedoel ik niet alleen het wandelen, maar vooral de hele ervaring die je tijdens jouw pelgrimstocht hebt opgedaan. Herinneringen voor het leven!
    Dank ook voor de mooie verhalen die je hebt gedeeld! Op die manier had ik af en toe het gevoel met je mee te lopen. Dat smaakt eigenlijk naar meer. Dus wie weet?!
    Geniet nog van je vakantie en we zien / spreken elkaar snel weer!
    Anet
  18. Ton Boonhof:
    15 juli 2017
    Hallo Ben. Van harte gefeliciteerd. Super prestatie. Ik weet niet of je je ons nog herinnert maar we hebben gezellig samen gegeten in Pamplona.. Wij zijn op 19 juni aangekomen in Santiago. .Kwam toevallig jou blog tegen. Mooie verhalen. Onze complimenten en groetjes van Ton en El's uit Tegelen.