21-05-17 Burgos dag 2

21 mei 2017 - Burgos, Spanje

Vandaag ben ik pelgrim toerist en net zoals ik in Pamplona heb gedaan ga ik jullie vandaag ook weer even met wat geschiedenis vervelen. Mogelijk vraag je je af waarom, het antwoord is simpelweg omdat ik het leuk vind, mochten jullie dat niet vinden dan is het nu de tijd om te stoppen.

Burgos is in de vroege Middeleeuwen gesticht en is lang de koningsstad van de Meseta geweest, dat is de streek waar ik de komende dagen doorheen ga lopen. Het meest in het oog springende gebouw van Burgos is de Kathedraal de Santa Maria, deze Kathedraal is de één na grootste van Spanje, en als ik zeg groot dan bedoel ik ook echt groot. Normaal ben ik zomaar uit een kerk maar vandaag hen ik er 2.5 uur in lopen dwalen.
De Kathedraal is dóór de eeuwen heen steeds verder uitgebreid, daarom vind je er ook allerlei bouwstijlen zoals gotisch en de renaissance. Aan de Kathedraal zijn ook nog 21 kapellen verbonden, de een nog weelderiger als de ander uitgevoerd, vaak is een kapel door een belangrijk persoon uit die tijd gefinancierd, waarna de gulle gever daar ook maar gelijk begraven is.

Verder ben ik nog in het museum van Burgos en in de ruïne van het kasteel van Burgos geweest, beiden vielen tegen maar je kan ook niet alles hebben.
In Burgos vind je trouwens ook diverse ooievaarsnesten, vandaag eentje mooi op de foto kunnen zetten.

Van al dat culturele gedoe wordt je hongerig en ook was de batterij van de camera leeg.
Deze twee zaken maakten dat ik mij zo rond een uur of twee met mijn Camino vrienden ben gaan vermaken, what happens on the Camino stays on the Camino, maar na vele tapas en mogelijk nog meer wijn hou ik het om een uur of 8 voor gezien en zoek mijn riante verblijf weer op.

Morgen eerst nog even luxe ontbijten en dan de rugzak op voor de volgende etappe naar de door zovelen gevreesde Meseta maar daarover later meer.

Tot morgen Ben

1. Roel:
    22 mei 2017
    Hoi Ben,

Je maakt er een mooie reis van en je hebt gelijk dat je af en toe jezelf even een cadeautje gunt in de vorm van een goed bed en dito eten. Geniet van de tocht en de vele mooie momenten.

Groetjes Roel
  2. Peter:
    22 mei 2017
    Hoi Ben, mooie kerk zelfs op de foto's komt de grandeur over. Denk dat ook mijn accu leeg zou zijn.