22-03-17 Maastricht

22 maart 2017 - Maastricht, Nederland

Soms heb je van die dagen die helemaal geweldig zijn, dit was er zo eentje. Zeven uur loopt de wekker af, opstaan tandjes poetsen, beetje oksel fris op, maag tabletje innemen en de rugzak inpakken. Binnen een half uur klaar, de routine zit erin. Zit ik net de route voor vandaag te bekijken, wordt er op de deur van mijn privé bungalow geklopt, roomservice komt binnen met een compleet ontbijt in picknickmand. Alles zit erbij, croissant, sju, koffie, verse broodjes, fruit etc. Ik ben om en ga absoluut vaker met Vrienden op de Fiets. Met een goed gevulde maag hijs ik de rugzak op de schouders en vertrek ik naar Maastricht. Het is een prachtige dag, de jas kan uit en de zonnebril op (grapje heb ik natuurlijk niet mee veel te veel gewicht). Vanuit Gulpen loop ik door het Geuldal, via Schin op Geul naar Valkenburg. De regen van de afgelopen dagen heeft zijn werk gedaan. De Geul is een meanderende beek en door het hoogte verschil en de vele regen stroomt hij snel. Je ziet dan ook op diverse plekken de geulwand in storten, hele brokken weiland vallen zo in de beek. Even verderop staan zelfs 2 forse bomen midden in de beek, ooit hebben ze aan de oever gestaan. Al wandelend langs de beek passeer ik de Brand brouwerij (uit 1340 de oudste van Nederland), een oude mergelgroeve, diverse kastelen, en hoeves en ook de Kluis. De Kluis heeft niks met een bank te maken maar was een plek waar vroeger kluizenaars zaten, die daar volgens de overlevering hun dagen in gebed en versterving sleten. Moet je maar leuk vinden. Bij Valkenburg gaat het weer omhoog naar het plateau van Margraten. Dit plateau is een hoogvlakte van vruchtbare loss, die al door de Romeinen werd bewoond. Ook in de middeleeuwen was dit een belangrijk gebied vandaar de vele kastelen, kloosters en hoeves. Aan de rand van het plateau zie ik Maastricht in de verte liggen, ik ben er bijna. In Maastricht aangekomen is het tijd om mezelf te trakteren op een biertje en bitterballen en waar kan dat beter dan aan de oevers van de Maas. Om 17.25 pak ik de trein naar huis. Volgens ov9292 doe ik er 3 uur en 23 minuten over, dat is toch wel wat sneller als lopend, dat heeft me uiteindelijk 18 dagen gekost. Nu dit is voorlopig even mijn laatste blog (wel een uitgebreide merk ik). Nog 3 weken werken en dan na de paasdagen gaat: BEN OP PAD NAAR SANTIAGO. De eerste bestemming is Perigeux in Frankrijk. Als alles gaat zoals gepland kunnen jullie dan ook weer mijn blog ontvangen. Vandaag van Gulpen naar Maastricht 27.6 km Totaal Pelgrimspad 431.4 km Hier de link naar de track van vandaag https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=16891560

1. Peter:
    22 maart 2017
    Hoi Ben, Leuke foto's om bij het verhaal te bekijken. Ik begrijp dat je als pelgrim in spe alleen kunt inlopen met een gevulde maag. Het is nu bijna 10 uur in de avond maar ik krijg spontaan trek in ontbijt als ik dit zie.

Groetjes, Peter
  2. Ro: