24-04-17 La Reole

24 april 2017 - La Réole, Frankrijk

Soms is de geschiedenis van de oude pelgrimswegen onderweg tastbaar en in zekere zin ook voelbaar. Toen we gisteren aankwamen in Saint Ferme viel gelijk de enorme kerk op die hoog boven het dorp uitstak en absoluut niet in balans was met de afmeting van het dorp Bij navraag bleek dat in de vroege Middeleeuwen het zuidwesten van frankrijk voornamelijk uit moeras bestond. In dit moeras waren wegen aangelegd, in dit geval de route de Vezelay van Spanje naar het noorden van Frankrijk (dit is de route die ik nu loop) en een route van de kust, ik meen Bordeaux naar het oosten toe. Saint Ferme stond op het kruispunt van deze routes en was op dat moment de grootste stad in heel zuidwest Frankrijk en daar hoorde natuurlijk een forse kerk bij. Die staat er nog, de rest is verdwenen en volgens wikipedia wonen er nu nog 346 inwoners. Zo zie je maar weer, roem en aanzien is vergankelijk en kan de tijd niet weerstaan. Wat blijft zijn de pelgrims die in de middeleeuwen al over deze wegen richting Santiago gingen en heden ten dage nog steeds hetzelfde pad bewandelen op zoek naar ...... Vandaag ging de route van Saint-Ferme naar La Reole, het landschap is weer aan het veranderen, de wijngaarden worden minder en er komen meer akkers met diverse granen etc. Onderweg passeren we de Commanderie de Roquebrune, hier waren in de middeleeuwen de tempeliers in gelegerd, deze ridders waren noodzakelijk om de pelgrimsroute naar Santiago te beveiligen.
Verder is er weinig te vertellen over de route, bijna allemaal asfalt wegen.
In Reole aangekomen hebben we een terrasje opgezocht, we worden om 17.00 pas verwacht in de accommodatie. Ze hebben hier geen herberg maar we worden gehuisvest bij particulieren thuis. Ik ga straks de blog plaatsen dus over deze logeerpartij later meer.
Vandaag 21.1 km, totaal 138.6 km Na beel geknoei toch nog een track kunnen krijgen, hierbij de link https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=17414001 Tot morgen

1. Jack:
    24 april 2017
    Mooi Ben, asfaltwegen :-D
  2. Pete:
    24 april 2017
    Hoi Ben. Kleine optie voor je track. Als je een foto naar mij stuurd kan ik kijken of er een GPS code in zit. Mocht dit zo zijn dan jun je later je route door je foto terug volgen. Wel een orgineel sturen.