24-05-17 Fromista

24 mei 2017 - Frómista, Spanje

Vanochtend vroeg opgestaan want ze voorspellen een warme dag. Na een prachtige zonsopkomst begin ik aan een pittige klim en dat was hij zeker. Achttien procent klimmen en dalen is zowaar geen kattenpis, maar wat een uitzicht. De Meseta is vooral een grote vlakte en als je dan boven bent heb je ook een geweldig uitzicht, alleen op zee kun je verder kijken maar op land heb ik dit zelden meegemaakt. Onder mij ontstond een ware lappendeken van voornamelijk groene en gele vlakken, heb het op de foto proberen vast te leggen maar het haalt het niet bij de werkelijkheid.

Net even onder de top ben ik een half uur blijven zitten en genoot ik van het uitzicht, de vogels en zelfs van de auto's die als ware kleine speelgoed karretjes in de diepte hun weg zochten. Ben dan ook weer ergens verbaasd dat mijn collega pelgrims al pratend voorbij liepen en alleen maar oog hadden voor de afdaling.
Één stel was een uitzondering, die gingen niet snel, mevrouw daalde achterstevoren en meneer gaf aanwijzingen, de reden was dat ze vanwege een blessure niet normaal kon afdalen. Het geheel was een heel lief schouwspel, bijna een dans, zij leidt en hij volgt.

Op de top ook nog een hele echte pelgrim ontmoet, een franciscaner monnik uit Italië die natuurlijk even met mij op de foto wilde.
Door mijn extra pauze en alle foto momentjes was het effect van mijn vroege start geheel te niet gedaan maar waarom ook haasten, de zon kun je toch niet voor blijven en dat heb ik gemerkt.

Ik moest nog een dikke 20 km lopen en de Meseta sloeg genadeloos toe, lange bijna rechte wegen zonder beschutting en dat met een temperatuur van 32 graden in de schaduw en wind, die er dus allebei niet waren. Bij een pauze haalde ik mijn bril uit mijn rugzak en die was gloeiend heet en moest eerst afkoelen voordat hij opgezet kon worden.

De vorige dagen had ik al meerdere ooievaarsnesten gezien maar bij een kerk die ik onderweg tegenkwam zaten 4 nesten, waarvan sommige met kuikens. Ook hier maar een foto van gemaakt en gelijk naar Peet verstuurt, voor de verzameling.

Kort na het passeren van een bijzondere sluis kom ik dan eindelijk in Formista aan, het is dan tegen drieën en ik ben hard aan een douche toe om de warmte en het stof even van me af te spoelen. Al met al een mooie maar snikhete dag, morgen gelukkig maar 30 graden, zijn er toch mooi 2 minder.

Vandaag 25.6 km, totaal 779.7 km

1. L.de Jong:
    24 mei 2017
    Hoi Ben,
    Wat kun jij verhalen schrijven, gisteren zelfs extra lang. Wij kunnen ons die warmte niet voorstellen, hier wordt het niet eens 20 º. Maar het is wel afzien. Bedankt voor je foto's ook met die monnik.
    sterkte voor morgen met 30º. Groetjes vanma en pa.