30-05-17 Leon dag 2

30 mei 2017 - León, Spanje

Vandaag een heerlijk rustig dagje in Leon met wat cultuur, wat shoppen (niet teveel want alles kan mijn rug op) en natuurlijk af en toe een terrasje voor koffie en wijn.

Maar eerst nog wat over gisteren. Na het schrijven van de blog ben ik naar de Kathedraal  van Leon gegaan. Deze was totaal anders dan degene in Burgos waar ik eerder overgeschreven heb. De Kathedraal is in ongeveer 50 jaar gebouwd rond 1250 en daarmee veel nieuwer dan die in Burgos. In de tijd dat de bouw begon wist men ook dat men veel lichter kon bouwen door gebruik te maken van bogen en steunberen. Tussen de bogen hoefde nu geen steen meer te worden gebruikt, waardoor er ramen konden worden geplaatst, deze werden gevuld met glas in lood. De bijnaam Kathedraal van het licht is dan ook snel gevonden. Ik heb getracht foto's te maken om een indruk te geven maar eigenlijk moet je het met je eigen ogen zien.

Vervolgens ben ik naar Casa de Botines gegaan, dit is een vroeg bouwwerk van de bekende architect en bouwer Gaudi. Het vele kleurgebruik en de vele details die Gaudi later introduceerde is hier niet aanwezig, wel is opvallend dat hij een modern gebouw in Middeleeuwse stijl construeerde.

Na al dat cultuur gedoe nog wat eten en een wijntje en op een keurige pelgrimstijd naar bed, uiteindelijk had ik die dag ook 20 km gelopen.

Vandaag de culturele route vervolgd met een bezoek aan de Pantheon Real, dit is een gebouw uit de elfde eeuw waar de resten van minstens 11 koningen, 12 koninginnen en 23 prinsen zijn begraven. Men heeft veel uitzoekwerk moeten doen om te achterhalen welke botjes van wie zijn. In het verleden was men namelijk minder zorgvuldig met de resten. In één van de latere oorlogen is het mausoleum als paardenstal gebruikt en zijn de stenen kisten geopend om dienst te doen als trog voor de paarden, de botten werden als nutteloos materiaal op een hoop gegooid.

In het Pantheon bevind zich ook nog een beker die uit meerdere delen bestaat, waarvan men weet dat een deel uit Jeruzalem komt uit de tijd van Jezus. Sommige geloven dat dit de beker is van het laatste avondmaal en daarmee de heiligegraal. Geen idee of het waar is maar is wel een goed verhaal.

Na het bezoeken van wat kloosters en bijbehorende binnenplaatsen was mijn cultureel historisch hard ook weer vervuld, met als gevolg dat de winkels voor noodzakelijke dingen weer konden worden bezocht.

Zo nu de blog posten en dan op pad voor wat eten, het is uiteindelijk ook al weer half zes.
Morgen weer een echt Camino verhaal.

Groeten Ben

1. Ben de Jong:
    30 mei 2017
    Voor de opmerkelijke lezer hart is met een T en niet met een D . Voor de foto's van gisteren moet je bij die dag kijken, ze worden automatisch onder de juiste dag geplaats.
    Best leuk een reactie geven op je eigen blog
  2. Pete:
    30 mei 2017
    Ach je kunt ook heel hard bezig zijn met cultuur. Wat in jou geval wel zo is. Wel mooi al die achtergrond verhalen.
  3. Ro:
    30 mei 2017
    Ja hoor, strijkt een ieder over zijn hart, komt hij zelf om de bocht om corrigerende aanwijzende zelfkritiek te leveren...
    Ga lekker door met jouw verhalen en het ont-moeten.... voor mij en zo te lezen velen een dagelijks geniet ('beek') momentje.

Oh ja, Ben in search of the Holy Grail.....en ook nog gevonden, gekker kan het niet worden!

Blijf genieten, dan doen wij het ook, Happy Trails!
    Ro