Het reisplan

2 mei 2016 - Den Haag, Nederland

Alles wat je thuis laat is meegenomen, deze wijsheid heb ik enige tijd geleden opgepikt bij een startersbijeenkomst voor wandelaars en fietsers die naar Santiago op gaan. Zowel letterlijk als spreekwoordelijk is het een waarheid als een koe. Maar hoe dit nu te bereiken. Het letterlijke deel zit hem vooral in de voorbereiding en in het gewicht, het spreekwoordelijke (en wellicht ook het zwaarste) deel zal ik pas ervaren als ik op weg ben. Daarom nu maar iets over het gewicht in kilo's.

Vroeger was ik lid van de padvinderij (tegenwoordig scouting) en in die tijd heb ik met een rugzak en tent rondgelopen, deze tijd is echter al lang verstreken en tegenwoordig kamperen we met aanhangwagen en zware Karsten tent en als het even kan in een hotel. Dus om lopend Santiago te bereiken moeten we terug naar de basic en dat betekend letterlijk een hoop wikken en wegen. Neem je een tent mee en zo ja welke dan, wat voor slaapzak en matje heb je nodig, wat doe je met eten en drinken onderweg, wil je bereikbaar zijn, moet er een camera mee en zo ja hoe wil je die dan opladen. Welke kleren moet je hebben enz. enz.

Gelukkig ben ik niet de eerste die lopend op pad gaat en kun je op internet van alles vinden.
Al zoekend op internet komt natuurlijk ook de vraag op welke route ga je nemen. In eerste instant had ik zoiets van weet je ik start vanuit huis en zie wel waar ik kom. Probleem daarbij is dat ik mezelf een limiet heb gesteld van maximaal 2.5 maand lopen en 2 weken bijkomen. Dus uit en thuis in 3 maanden. De conclusie is dan wel dat de afstand vanuit huis naar Santiago te lang is. Vandaar de wandeling in 2 (of 3) delen geknipt, in 2016 oefenen vanuit huis via het Pelgrimspad naar Maastricht en in 2017 vanaf Lourdes naar Santiago (eigenlijk Finisterre). En dan mogelijk later het derde stuk vanaf Maastricht naar Lourdes lopen.
Met deze knip in gedachte is ook duidelijk geworden wat ik mee ga nemen. Voor het eerste deel naar Maastricht (en mogelijk ook het derde deel) ga ik met de tent op pad, belangrijkst reden is dat ik met een tent de vrijheid koop om niet te ver van te voren allerlei overnachtingsadressen te moeten vastleggen. Gevolg is wel dat er meer gewicht in de rugzak moet. In Spanje is dit niet nodig, hier zijn voor pelgrims voldoende herbergen beschikbaar, zodat je zonder al te veel vooruit plannen kan lopen.
Na alle spulletjes te hebben aangeschaft en gewogen blijk ik (inclusief mee te nemen eten en drinken) op ongeveer 15 kilo voor het eerste deel en ongeveer 12 kilo voor het deel in Spanje uit te komen.
Nu maar hopen dat ik de juiste zaken thuis heb gelaten.