17-05-17 Santo Domigo dr la Calzada

17 mei 2017 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Vandaag vertrokken naar Santo Domingo de la Calzada, een hele mond vol maar daarover later meer. Het weer was perfect, nog steeds warm maar bewolkt en een prettige wind in de rug dus goed wandelweer. De omgeving was ook een stuk aangenamer dan gisteren, kortom een ideale dag. Ik loop nu echt door de wijnregio Rioja, de grond heeft een diep rode kleur en de wijngaarden worden afgewisseld met graanvelden en weidegebied dit geheel, gecombineerd geeft mooie plaatjes die ik op de camera heb proberen vast te leggen. Na een km of 15 blijkt maar weer eens hoe zeer de Spanjaarden met de pelgrims gegaan zijn, kon ik gisteren chillen op een stoffe bank, zetten ze nu een betonnen relax fauteuille voor mij klaar. Zo lekker wandelend ben ik al om 1400 op bestemming aangekomen, en belofte maakt schuld dus nu meer over Santa Domingo de Calzada. De lange naam van de plaats is identiek aan de stichter van dit stadje. Meneer Domingo had besloten om zijn leven aan de Camino te wijden, in het jaar 1040 zag hij dat de pelgrims moeite hadden om de rivier Oja veilig over te steken en besloot hij een brug te bouwen en gelijk een pelgrimshospital. Zo vinden we er wel meer op de Camino maar dit plaatsje kent nog een ander, ietwat waziger verhaal maar dat wil ik jullie niet onthouden. Op een dag, ergens in de 11e of 12e eeuw passeert een duitse pelgrim genaamd Hugonel met zijn ouders de herberg. De dochter van de eigenaar van de herberg valt compleet in love voor hem, echter onze Hugo moet niks van haar weten. De dochter wordt boos en stopt een zilveren kom in zijn bagage en beschuldig Hugo van diefstal, dieven worden opgehangen en dat was ook het lot van Hugo. Einde van het verhaal zou je denken, maar niks is mínder waar. De ouders gebukt onder het verdriet gaan door naar Santiago. Hierna moeten ze natuurlijk weer naar huis en op een zeker moment passeren ze Santa Domingo en geloof het of niet daar hangt Hugo nog steeds aan de galg, echter hij is springlevend en verklaart dat Santa Domingo hem in eigen persoon weer tot leven heeft gewekt omdat hij onschuldig is. De ouders helemaal gelukkig gaan naar de burgemeester en vragen hem of hij Hugo van de galg af wil halen. De burgervader wil net twee vers gebraden kippen consumeren en begint te lachen, hij zegt, die jongen is net zo levend als deze 2 gebraden kippen. Hij is nog niet uitgesproken of de veren van de kippen beginnen te groeien en al kakelend springen ze van tafel. Hugo wordt van de galg gehaald en vanaf die dag tot vandaag zitten er met toestemming van de paus 2 levende kippen in de kathedraal van Santa de Dominga. Ik kan me voorstellen dat ik ongeloofwaardig over kom of op zijn minst dronken ben geworden van de Rioja wijn maar de foto's zijn mijn bewijs. Vandaag 21.3 km, totaal 638.6 km.

1. Mieke:
    17 mei 2017
    Hè Ben,
    Je gaat goed zeg! Hoe is je voet? Loopt die ook nog lekker? Het lijkt of je goed in je vel zit en afgevallen bent?
    Veel succes verder