06-05-16 Donkse Laagte

7 augustus 2016 - De Donk, Nederland

Vanochtend om 06.30 opgestaan, weer alles onder de condens. Tent afgebroken en vandaag in verband met de opgelopen spierpijn met iets meer beleid dan gisteren de rugzak ingepakt. Vol goede moed vertrokken, achter de camping loopt een tiende pad dat rechtstreeks uitkomt in Haastrecht. De komende tijd zal ik nog vaker over een tiende pad lopen, waar de naam vandaan komt weet eigenlijk niemand, er zijn ideeen dat dit vanuit de belasting (tol) is maar er zijn ook aanwijzingen dat het met de waterhuishouding heeft te maken. In Haastrecht begint voor mij het Pelgrimspad. Dit pad loopt vanaf Amsterdam naar Maastricht en is vergelijkbaar met het veel bekendere Pieterpad.
Het Pelgrimspad is een hele verademing, geen langsrazende auto's maar koeien, schapen, zwanen grutto's enz. prachtig om te lopen. Komt het door de mooie omgeving of omdat ik mijn rugzak anders heb ingepakt, geen spierpijn meer, geen zere schouders, wel steeds meer verbrand.
Weer zo'n belangrijk leermoment, neem volgende keer zonnebrand, aftersun, pet en deet mee, duidelijk iets te veel thuis gelaten :) Moet ook nog eens nadenken over de camera, deze is nog steeds altijd te ver weg.
Vanuit Haastrecht, langs het beekje de Wist naar Schoonhoven. Tussendoor bij wildvreemde mensen in de tuin mijn krentenbol gegeten, er stond een bankje met een bordje speciaal voor wandelaars.
Bij Schoonhoven in een cafetaria een dubbele espresso en ijsthee genuttigd en gelijk de watervoorraad bijgevuld, je weet maar nooit wanneer je weer een kans krijgt. Met de veerpont bij Schoonhoven over de Lek en via Nieuwpoort naar Groot Amers. Allemaal Tiendewegen en dijken, dus geen verkeer maar wel een brandend zonnetje waarover later meer.
Vanuit Groot Amers langs 4 molens (daar hebben we voor de training van de vierdaagse ook al eens gelopen) naar een theehuis, voor thee met appelgebak en nogmaals water bijvullen, gelijk nog 2 theezakjes gevraagd voor een kopje thee bij de tent. Volgende keer thee meenemen, weegt niks en is in de avond erg lekker.
Op naar het laatste stuk, nog 7 km langs het water, over een dijk en door het hoge gras. Nog 2 dames tegengekomen, die lopen ook het Pelgrimspad maar slapen in B&B's.
Om 15.00 uur bij de paalkampeerplaats van Staatsbosbeheer aangekomen. Bij een paalkampeerplaats mag je wild kamperen er mogen maximaal 3 tenten staan, ik ben momenteel de enigste. Er staat een pomp, maar dat is geen drinkwater, wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om de sokken te wassen onder het mom "niet schoon wel fris", uiteindelijk heb ik maar 2 paar bij me en daar moeten we zuinig mee zijn. Verder is het hier stil, je hoort alleen de vogels, de  wind en af en toe het pompen van een gemaal in de verte. Van een plank en 2 boomstronken een bankje gemaakt, zo zit je tenminste lekker in het bos.
Om een uur of vijf komt er een fietser aan. Deze jonge komt uit Katwijk en is bezig met een generale repetitie voor een fietstocht naar Rome die volgende week gaat beginnen. Wat heeft iedereen toch met pelgrimeren.
Na het eten (chili con carne) nog een kopje thee en toen ..............
Kwam de man met de hamer langs. Ik kwam er achter dat ik niet een beetje verbrand was maar heel heeel heeeel veel. Blaren op mijn voorhoofd, hoofd en hand. Ja heel slim om zonder zonnebrand en vooral zonder pet te vertrekken. Ook kwam er een behoorlijke hoofdpijn op zetten, zou ik een zonnesteek hebben opgelopen? De buurman bood zijn factor 30 aan en ik besloot om morgen voor dag en dauw te vertrekken en dan in Hardixveld Giesendam een pet en zonnebrand re kopen. S'nachts zijn er nog een paar blaren op mijn hoofd gesprongen, ik wordt nu toch serieus ongerust.

Afstanden
Vandaag 26.1 km