10-06-16 Heusden

7 augustus 2016 - Heusden, Nederland

Vandaag naar Heusden.

De tent is kletsnat van de condens dus straks een paar gram extra op de rug. Gisteren bij de campingbaas aangegeven dat ik graag mee wil ontbijten. Dat was geen verkeerd besluit. Krentenbol, roggenbrood, ontbijtkoek eigen gebakken brood, ei, koffie, thee, sju d'orange en yogurt met muesli toe. Gelijk ook een lunch gesmeerd en een appel met peer mee. Dit is pas een goed begin van de dag. Als beloning hierbij de link naar de minicamping  http://www.logiesontbijtbrakel.nl/
Alle spullen netjes ingepakt en om 09.30 gereed voor vertrek. Mooi niet, ik had niet gerekend op de eigenares maar na zo'n ontbijt kun je natuurlijk niet zomaar vertrekken en waarom zou ik ook haast hebben. Dus nog even uitgebreid met de eigenaresse gesproken over de camping en mijn wandeltocht en na een dik half uur dan toch op pad.
Even later haal ik een man in die zijn honden uitlaat, hij heeft een kustwacht T-shirt aan en blijkt daar al 15 jaar voor te werken. Na wat gebabbeld te hebben blijkt dat we allebei aanwezig waren bij de wrakberging (en het zinken) van de Michelle, had ik gisteren al ontdekt dat de wereld klein is blijkt dit vandaag weer zo te zijn.
Na afscheid genomen te hebben verder wandelen over dijken en daar hebben ze er in de Bommelewaard best veel van. Ook nog een stuk door gras heen van zeker 3/4 meter hoog, dat schoot niet op maar was voor de verandering wel leuk. Straks maar even op tekenjacht.

Onderweg nog een paar kastelen gezien en diverse oversteken met veerponten gedaan. Bij de laatste veerpont vlakbij Heusden zelfs 3 keer heen en weer geweest. Vlakbij de pont stond namelijk een molen en de pondbaas wist daar een mooi verhaal over te vertellen over "het windrecht" en dat verhaal duurde langer als 1 oversteek dus dan maar een extra overtochtje zodat hij zijn verhaal kon afmaken. Zal het gelijk op de blog zetten zodat jullie het ook weten.
Het windrecht behoorde vroeger aan de landheer. Hij had het recht van windvang wat wil zeggen dat alleen de heer gerechtigd was een molen te laten bouwen met het recht de wind te 'vangen'. Het recht van de wind werd tegen gunsten en diensten ook wel beleend. Molenaars konden tegen betaling van een jaarlijks bedrag, het zogenaamde windgeld, dit recht pachten. Veelal werd de molen dan ook doorverpacht; in Nederland verkreeg de molenaar dan een windbrief. Het windrecht was een onderdeel van het feodale recht. (bron Wikipedia en pondbaas)

In het vestingstadje Heusden nog even verdwaald toen ik op zoek was naar een krant en een biertje. Krant wel gevonden biertje helaas niet. Even verderop is de camping er staan 3 caravans en even later mijn (bungalow)tent. Douchen, eten, krant lezen (en doorgeven aan de buren zo hoort dat op de camping), de route voor morgen bekijken en lekker slapen.

Afstanden
Vandaag 22.4 km