11-06-16 Helvoirt

8 augustus 2016 - Helvoirt, Nederland

Het valt me op, ik raak steeds meer los van de wereld om me heen. Gisteren is in Frankrijk het EK voetbal begonnen, ik weet niet wie er gespeelt hebben, laat staan wie er gewonnen heeft. Maar goed vandaag mogelijk de mooiste etappe tot nu toe, van Heusden over de Drunense duinen naar camping de Hoog in Helvoirt.
De etappe beloofd veel moois, echter het regent al vanaf 03.00 uur, dus voorzichtig in het tentje zittend zoveel mogelijk ingepakt zodat het droog blijft en er voor zorgen dat je niet tegen het doek aan komt dat is namelijk weer lekker nat van het condens water.
Het ontbijt bestaat vandaag uit muesli met melkpoeder en noten, even water erbij en smullen maar. Dat viel dus tegen, het vult wel maar het is niet lekker, volgende keer wat anders bedenken. Koffie was er ook niet bij, knoeien met een brandertje in de regen leek me niks.
Maar goed om 08.00 uur alles in de rugzak, tent zeiknat maar gelukkig heb ik waterdichte zakjes bij me zodat de nattigheid van de tent mijn andere spulletjes niet kan bereiken. Voor de zekerheid nog even de waterdichte hoes over de rugzak heen, mezelf in de regenjas gestoken en lopen maar weer.
Over het eerste stuk tot aan de Drunense duinen kunnen we kort zijn, mooie route maar lange rechte stukken en regen, daar wordt je niet vrolijk van. Op de heide aangekomen wordt het gelijk anders, mooie slingerende bospaden, over een verstuiving heen en niemand te zien (gek he het regent nog steeds). Wel hoor je vogels en in de verte een schot van een jager en zijn jachthonden. En dan ineens staat er een hert recht voor je op het pad, ze kijkt me aan en schiet het bos in. Tien stappen verder ben ik op de plek waar de dame stond en denk in mezelf "waar ben je gebleven". Zie ik ineens haar kop op een paar meter afstand achter een boom verschijnen, we kijken elkaar voor de tweede keer aan en weg is ze weer. Zijn dit nu van die Santiago momentjes, vast wel, als door een wonder wordt het droog en is mijn humeur weer helemaal top.
Een paar km verderop is een terrasje, 1 tafeltje met 4 mensen, even binnen gekeken maar daar was de lucht zwaar van verschraald bier en oude rook. Dus vraag ik aan de mensen van het tafeltje of ik erbij mag zitten, geen probleem plek zat. Het blijken 4 senioren uit Friesland te zijn, op de fiets vrolijk door het Brabantse land, en natuurlijk willen ze ook weten wat ik aan het doen ben.
Na zo'n 15 minuutjes is de espresso op en ben ik weer helemaal gereed voor het vervolg van de tocht over de zandduinen en bospaadjes. 14 KM verderop weer een rustmomentje bij een oude jagershut, nu omgebouwd tot eetgelegenheid, en wat denk je zitten de vier senioren uit Friesland er weer, maar gelijk aangeschoven aan hun tafeltje het zijn uiteindelijk oude bekenden geworden. Ik maar weer een espresso en een ijsthee, zij worstenbroodjes met bier. Even later ga ik weer verder mijn tafelgenoten hebben klaarblijkelijk hun bestemming bereikt en nemen nog een worstenbroodje met bijbehorend biertje.
Het laatste stukje is zo'n 6.5 km en net als gisteren loop ik weer fout. Bij een huis maar eens gevraagd waar ik ben, blijk ik op 400 meter van de camping te zijn. Je blijft toch je leven lang padvinder.
Nadat ik een mooi plekje op een prive veld heb gekregen zet ik snel de tent op zodat die kan drogen, Peet gebeld omdat ik morgen vanuit Den Bosch terug ga naar Den Haag, moet de volgende week weer werken.
Mijn eigen camping veldje beschikt over een mooie picknicktafel dus lekker op niveau gekookt en Kip Kerrie gegeten. Even uit de camping bieb een boek gehaald en met een kopje thee de hele avond gelezen. Morgen nog 13 km naar Den Bosch.

Afstanden
Vandaag 23.5 km