12-05-17 Puente le Reina

12 mei 2017 - Puente La Reina, Spanje

Na een dagje rustig aan is het nu weer tijd geworden om de voettocht richting Santiago met als dagbestemming Puente le Reina te vervolgen.

Vanochtend ultra vroeg wakker, 4 gasten hadden bedacht om om 03.45 op te staan, vervolgens te gaan douchen en een kwartier later de spullen uitgebreid in hun rugzak te gaan doen. Heb geen idee waarom ze zo vroeg al op pad willen, de Camino is volgens mij geen wedstrijd en in het donker zie je niks.
Wat mij aangaat is de Camino er vooral om te ontmoeten en te ont-moeten zoals ik al eerder in deze blog heb beschreven.
Afijn, op de Camino moet je je niet al te druk maken over deze dingen, dus ik heb me nog maar eens lekker omgedraaid om er vervolgens om 07.00 uit te komen en me klaar te maken voor vertrek.

Het eerste gedeelte van vandaag gaat dwars door Pamplona en dan met name de buitenwijken heen, weinig te zien maar het schiet wel lekker op. De volgende uitdaging is de pittige beklimming van de Alto de Perdon, ik moet hier 400 meter omhoog en ook weer naar beneden. De Alto de Perdon is ook een klimaatscheiding. Aan de kant van Pamplona is het landschap overwegend groen en aan de kant van Puenta le Reina is het een stuk droget dus ook geler. Als gevolg hiervan staat er altijd veel wind, dus hebben die Spanjaarden boven op de keten van veraf zichtbare windmolens geplaatst. Ook staat op de top een monument dat een groep middeleeuwse pelgrims moet voorstellen.

Onderweg naar de top passeer ik een geïsoleerde begraafplaats even van de route. Ik besluit om ook van de route af te gaan omdat ik een kruis op een bijzondere manier tegen de achtergrond zie staan, mooie foto denk ik dan. Na het maken van die foto zie ik een meisje zitten van ongeveer Melissa's (mijn dochter) haar leeftijd met om zich heen een komkommer, een kilo wortelen en een zak kersen van een pond. Dit vegetarische meisje (Emmalie uit Canada) blijkt ook bewust van de route afgegaan want ze had het even helemaal gehad met haar reisgenoot. Ze had in Pamplona met haar vriendin ruzie gemaakt om een kop koffie.
We babbelen even en ik zeg dat ik nog een paar km meer ga lopen naar een oude tempelierskerk want ik heb alle tijd en waarom de route volgen als het ook anders kan dus lekker ont-moeten.
Afijn na dat ik ook een wortel heb meegeknaagd nemen we afscheid.

Op de top blijf ik wat langer hangen om foto's te maken van het eerder beschreven monument, neem een koffie en daar komt Emmalie op haar Nikes aan gewandeld, ze heeft ook besloten om naar de tempelierskerk te gaan en of we samen kunnen. En zo wandelen we al pratend richting de kerk, naast vegetarisch is ze ook maatschappelijk erg betrokken en werkt met juwelen waarbij de grondstoffen niet met kinderhanden en niet milieubelastend zijn gewonnen.
Bij de kerk aangekomen worden er nog wat foto's gemaakt waarna we onze weg vervolgen richting Puente alwaar de hereniging met de vriendin plaatsvind en de koffie ruzie alweer is vergeten.

Oke ik weet het goed verhaal maar wel wat lang, echter op de Camino heb je bijna dagelijks bijzondere ontmoeting met heelveel verschillende mensen niet alleen in leeftijd, maar ook nationaliteit, achtergrond etc. In het normale leven zie je die mensen niet eens staan maar op de Camino waarbij je alleen maar moet wandelen, en rangen en standen zijn verdwenen heb je alle tijd om echt contact te maken en van elkaar te leren. Dat maakt het lopen hier best bijzonder.

Vandaag 28.8 km, totaal 514.8 km

1. Mieke:
    12 mei 2017
    Ja, Ben. Dat klopt ontmoeten blijkt ont-moeting te kunnen zijn. Degenen die hetzelfde dagritme hebben, zul je vaker tegen komen. En soms....zijn die ont-moeting om van te leren. Buen camino
  2. Ed:
    gaat dus lekker!
  3. Linda van Oostrum:
    12 mei 2017
    Zo, de 500 km gepasseerd. Knap hoor. En het gaat om de reis,niet om het eindpunt. Dat blijkt wel uit jouw verhalen.
    Succes verder.
  4. Brenda:
    13 mei 2017
    Vanochtend weer al je verhalen van de afgelopen week gelezen, want ja terwijl jij mooie ontmoetingen en belevenissen hebt wordt er hier natuurlijk gewoon gewerkt. Leuk ook om de geschiedenisfeitjes te lezen. Wij zijn onder de indruk hoor: bijna 4 weken op pad, de 500km grens overschreden en al 10.000 keer je blog bekeken! Wauw! Succes weer en veel wandelplezier.