13-05-17 Estella

13 mei 2017 - Estella, Spanje

Zo als het een goed pelgrim betaamd ga ik ook vandaag weer verder waar ik gisteren ben gestopt, de bestemming vandaag is Estella.

Bij het vertrek uit Puente la Reina ga ik eerst over de naamgever van het stadje, de Puente la Reina, wat letterlijk vertaald koninginnen brug is. De achtergrond hiervan is dat de opdracht voor de bouw van de brug in de middeleeuwen is gegeven door de koningin Dona Mayor. De brug moest de pelgrims een veilige oversteek geven over de rivier de Arga en was met name belangrijk omdat hier 2 pelgimswegen samenkwamen, de camino Aragonnes en de Camino Frances. Het is enigzins nevelig, dit geeft een prachtig schimmig effect over de rivier de Arga en de brug.Het is sowieso een dag van de bruggen, ben vandaag 5 verschillende riviertjes overgestoken met evenzovele bruggen, waarvan 1 fraaie uit de romeinse tijd.

De verassing van vandaag zat aan het eind en kwam zoals dat bij een verrassing hoort natuurlijk onverwachts. Een km of 3 voor de eindbestemming zie ik een eenzaam kerkje in een olijfboomgaard staan, ik loop erheen en zie dat de voordeur is dicht gemetseld. Aan de zijkant is wel een deur open, ik ga erin en ben compleet verbouwereerd. De kerk is leeg op een stenen altaar en een simpel kruis na. Voor het altaar liggen grassen en granen en op het altaar liggen allemaal door zo later blijkt pelgrims achtergelaten briefjes en andere kleine symbolische artefacten. Door de simpelheid, de ruwe uitstraling en de persoonlijke invulling van deze ruimte wordt ik toch weer op een bijzondere manier geraakt.
Het gebouw stamt uit de 10e eeuw en deed oorspronkelijk dienst als pelgrimshospital en heet Saint Michael.

Het blijft me toch elke dag weer verbazen, je staat op, loopt een stukje en elke keer kom ik aan het eind van de dag woorden tekort om te beschrijven wat ik meemaak en wat dat met mij doet.
Slaap vannacht in een gemeente herberg met 5 slaapzalen, waarin ze 96 pelgrims kunnen stoppen. De kosten zijn 6 euro, waar vind je zo'n hotel.

Vandaag 21.9 km, totaal 536.7 km.
Route is iets te laat gestart.

1. Pete:
    13 mei 2017
    Hoi Ben. Mooi die speciale plaatsen waar je soms zomaar komt. Je wordt trouwens ook een steets betere fotograaf.
  2. Ma de Jong:
    13 mei 2017
    Hoi Ben,
    Elke keer als ik je verslag lees, valt me op hoe open en persoonlijk je schrijft. En als ik dan de foto's erbij zie en nog eens je schrijfsel lees, begrijp ik iets van wat je overal mee bedoelt. Heel veel dank voor je verslag elke dag, pa en ik genieten ervan. Sterkte en volhouden. Ma en Pa