20-05-17 Burgos dag 1

20 mei 2017 - Burgos, Spanje

Vanmiddag ga ik mijn cadeautje uitpakken en weten jullie wat dat is, omdat ik gisteren een maand aan het lopen was trakteer ik mezelf op 2 overnachtingen in een 4 sterren hotel in het centrum van Burgos. Even geen zaal delen met 10 of meer andere snurkende pelgrims maar een kamer helemaal voor mij alleen in een luxe hotel. Voor het zover is moet ik natuurlijk wel eerst lopen, dus om 6 uur de rugzak op en gaan met die banaan. Helaas kon ik in de herberg niet ontbijten. Gelukkig heb ik nog wat oud brood, kaas en een banaan van gisteren waardoor ik niet met een lege maag op pad ga. Na een stevige klim met flinke rotsblokken op het pad (altijd uitdagend met een zwakke enkel) bereik ik kort na zonsopkomst het hoogste punt van vandaag. Op de top staat een eenvoudig kruis, omgeven door vele door pelgrims neergelegde stenen. In de verte zie ik Burgos liggen. Het is dan nog zeker 15 km lopen, gedeeltelijk door industriële gebieden, maar wel lekker dat ik de eindbestemming al kan ontwaren. Onderweg zie ik nog een geinige muurschildering van een pelgrim met een rugzak die droomt over een luie stoel, zou het toeval zijn want dat is precies hoe ik mezelf straks zie zitten. Ook ontvang ik wat Whatsapp berichten van Peet, die is aan het trainen voor de Nijmeegse vierdaagse en moet vanavond nog werken, ben apetrots op mijn schatje. Rond een uur of één ben ik dan echt in Burgos aangekomen en zie de kathedraal van de stad, het is de één na grootste van Spanje, morgen maar eens van binnen kijken. Omdat ik pas om twee uur het hotel in kan ga ik op het plein voor de kathedraal eerst maar even eten, een fantastische salade met vino blanco, ja ja Ben de toerist is gearriveerd. Vervolgens naar hotel Fernan Gonzalez, eerst inchecken, dan het stempel in mijn pelgrimspaspoort en op naar kamer 310. Ik doe de deur open, moet eerst door een gangetje, en dan 2 enorme bedden, mijn leunstoel uit mijn droom, gescheiden wc met bidet en wastafel, badkamer met douche en bubbelbad. Dit gaat het helemaal worden, deze pelgrim gaat (bubbeltjes) baden in luxe dit weekend. Één ding ontbreekt, mijn schatje, als ik terug ben gaan we samen ook een luxe tent opzoeken, bij deze beloofd. Is dit nu niet ietwat over de top voor een pelgrim, misschien wel, maar ik troost me met de gedachte dat in het verleden de pelgrims ook soms welkom waren bij de koningen en andere heersers, dus nu heb ik even mijn eigen koninkrijkje gecreëerd. Het is bijna 1700, het bad heeft zijn werk gedaan, heb zelfs mijn wasje nog gedraaid, dus schoon en fris ga ik Burgos verkennen maar daarover morgen meer. Vandaag 23.6 km, totaal 712.7 km. https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=17826016
Groetjes Ben.
Van reisblog naar fotoboek