27-05-17 Calzadilla de los Hermanillos

27 mei 2017 - Calzadilla de los Hermanillos, Spanje

Gisteren in de blog gemeld dat ik de twee tieners uit Canada en David uit de USA na een week weer ontmoet had en zoals dat gaat op de Camino scheiden onze paden wederom. Gisteren had ik namelijk besloten om een kleine omweg te maken. De Camino loopt de komende twee dagen vooral evenwijdig aan de snelweg en als je een paar km extra wil lopen kun je ook een oude Romeinse weg volgen die na 2 dagen weer aanhaakt aan de Camino. Het laatste heb ik dan ook gedaan en het was geweldig. Het ene moment zie je voor en achter je collega pelgrims lopen en het volgende moment dat je een kleine variant loopt ben je in eens helemaal alleen. In plaats van gesprekken in allerlei verschillende talen hoor je weer de vogels, krekels en de wind door de bomen. Tijdens het lopen besef ik ineens hoe bijzonder het is dat mijn voetstappen verenigd worden met de voetstappen van anderen die hier 2000 jaar geleden al liepen en dat überhaupt iemand bedacht heeft dat er een weg vanuit Rome naar Santiago moest worden gemaakt. Zo rond een uur of twaalf besluit ik mijn meegebrachte lunch te nuttigen in de schaduw van een boom, ik zit daar ongeveer een uur terwijl niemand voorbij komt, helemaal alleen zit ik daar in niemandsland te genieten. Ondanks dat bijna elke pelgrim met een persoonlijke reden zijn eigen Camino loopt, blijken de meeste toch echte kudde dieren te zijn die alles letterlijk volgens het (gids) boekje doen en eigenlijk niet durven af te wijken van het voorgeschreven pad. Dat best wel jammer want zodra je de bekende paden verlaat ontdek je nieuwe dingen, zoals de alles omvattende stilte van vandaag, waarbij je alleen je eigen voetstappen hoort met op de achtergrond de geluiden die van nature in deze verstilde omgeving thuishoren. Morgen ga ik mijn onbekende weg vervolgen voor ongeveer 20 km waarna ik weer aansluit op de hoofdroute. Volgens mijn informatie kom ik niks tegen, geen plaatsen, barretjes en vooral geen.pelgrims. Als het meezit ben ik weer helemaal in mijn eentje met alleen mijn voorraad water en eten in mijn rugzak, ik kijk er nu al naar uit. Het gisteren aangekondigde onweer is wat vertraagd, het lijkt erop dat het vannacht gaat spoken tot aan morgen een uur of 10, daar kom ik dus ook mooi vanaf.  Vandaag 26.7 km, totaal 853.8 km.

1. Ria van der Meer:
    27 mei 2017
    Ik kan mij voorstellen dat het inderdaad heerlijk is om een paar dagen in je eentje te lopen, volgens mij aan de foto's te zien is de gewone route een lint van lopers. Geniet er morgen maar van.