Waarom naar Santiago?

1 mei 2016

De afgelopen tijd heb ik aan steeds meer mensen verteld dat ik in 2017 van Lourdes naar Santiago wil lopen, circa 1100 km. Na zo'n eenvoudige mededeling komen vanzelf de vragen. daarom wil ik jullie aan het begin van mijn blog mijn beweegredenen geven om op pad te gaan.

Hoe komt iemand van boven de 50 op het idee om naar Santiago te willen lopen. Eigenlijk is dat heel simpel, ik ga naar Santiago lopen omdat het kan.
Wil dat dan ook zeggen dat je het kunt? Nou nee dat moet nog blijken. En dat is dan ook gelijk de tweede reden, het is een uitdaging.
Hoe zit het dan met de geestelijke beleving, de tocht naar Santiago staat toch bekend als een katholieke pelgrimstocht. Ach met de kerk als instituut heb ik niet zoveel, wel geloof ik dat er meer is tussen hemel en aarde en dat we vanwege ons drukke bestaan vooral in het hier en nu leven en geen tijd meer hebben om na te denken over zaken die echt belangrijk zijn. Vanuit die optiek zie ik een wandeling van 1100 km wel als een uitgelezen kans om op een bepaalde manier tot bezinning te komen, of dit zo is kan ik jullie mogelijk later vertellen.
Rest mij nog om aan de start van mijn wandeling en blog Petra, Jeffrey en Melissa te bedanken, zonder jullie ondersteuning (en vooral acceptatie van dit dwaze idee) zou ik nooit op pad kunnen gaan.