Dag 32 van Trier naar Konz Konen

25 april 2024 - Konz, Duitsland

Donderdag 25 april, 12,6 km, totaal 688,7.

Ja jullie lezen het goed, vandaag twaalf komma zes kilometer gelopen, ik schrijf het maar even voluit, dan lijkt het nog wat.

Eigenlijk was het de bedoeling dat ik vandaag eerst nog een keer Trier ging bezoeken, echter dat was 2,5 km heen naar het centrum en ook weer 2.5 terug. De vraag is vervolgens wat ga je dan doen, met je rugzak op je nek. Conclusie niet naar Trier maar rechtstreeks naar de volgende camping.

Na een kwartiertje lopen kom ik bij de Sankt Matthias Kirche. In 1127 werd deze kerk gebouwd op een plek waar eerder een kerk heeft gestaan. Deze eerder kerk is volgens de verhalen gebouwd in opdracht van de vrouw van de Romeinse keizer Augustus. Trier hete in die tijd Augusta Treverorum oftewel de stad van Augustus in het land van de Treveren (een Keltisch stam). Om de stad te eren is het lijk van de apostel Matheus naar die kerk overgebracht, ergens in het begin van onze jaartelling. Maar goed na een eeuw is heel de apostel vergeten en besluiten ze in 1127 dus een nieuwe kerk te bouwen. En tot ieders verbazing komt Matheus weer te voorschijn. Met deze ontdekking is Trier ook ineens een belangrijke pelgrims plaats geworden met bijbehorende inkomsten. Een vergelijking met Santiago, waar ongeveer in dezelfde Jacobus wordt gevonden is snel gemaakt. Het zal je dan ook niet verbazen dat de belangrijkste pelgrims route in de middeleeuwen van Trier naar Santiago ging. Tot zover een stukje geschiedenis, of gewoon een goed verhaal, wie zal het zeggen

Maar goed lang verhaal maar nog steeds een korte etappe, al wandelend langs de Moezel, de eerst wijngaarden ook al gezien, ben ik rond 12.00 uur al op bestemming. Nog even wat boodschappen gedaan en omdat ik toch voldoende tijd heb een wasje. Nu eerst even koffie halen in het restaurant van de camping en gelijk eens kijken of de electronica daar kan worden opgeladen.

Jouw reactie