01-06-17 Santibanez de Valdeiglesia

1 juni 2017 - Santibáñez de Valdeiglesias, Spanje

Vandaag een soort van tussen etappe met aankomst in Santibanez de Valdeiglesia. De naam van het dorpje lijkt een hele belofte in te houden maar het stelt niks voor, 30 huizen een kerk, een kroeg en 2 herbergen voor pelgrims. Ik had een reservering gemaakt voor 1 van de herbergen maar bij binnenkomst rook het naar een muffe kelder dus snel naar de andere die een gezellige binnenplaats heeft en waar de enige kroeg aan verbonden is dus dat zit ook goed.

Onderweg passeer ik het plaatsje Puente de Orbigo. Puente betekend brug, dit is gelijk ook de belangrijkste attractie. De brug heeft een lengte van meer dan 200 meter, terwijl de rivier Rio Orbigo minder dan 10 meter breed is. Toen men de brug in de middeleeuwen bouwde was de Rio Orbigo een wilde en veelal buiten zijn oevers stromende rivier, deze middeleeuwse brug is dan ook 1 van de langste in Spanje uit die tjjd.

Naast de brug is een nog steeds in gebruik zijnde toernooiveld, dat refereert aan een oude sage.
Een edele ridder uit Leon, Don Suero de Quinones die getrouwd was met een zeer mooie dame verdedigde zijn eer en de brug tegen elke ridder die besloten had om hem te weerstaan. Hij was zo eerzuchtig dat hij had beloofd om 300 tegenstanders te verslaan en de gebroken lansen naar Santiago te brengen als een offer. Ridders uit heel Europa namen de uitdaging aan maar beten 1 voor 1 in het stof. Na het behalen van zijn doel hielt hij zijn belofte en was zijn eer gered.

Alweer een mooi verhaal waar de Camino vol mee is, zo blijkt dat zelfs een tussenetappe naar een slaperig dorpje het vermelden waard is en blijf ik mijn blog en Camino vervolgen omdat het elke dag weer wat nieuws brengt, soms fysiek, soms emotioneel en soms gewoon het vermelden waard.

Vandaag 20 km, totaal 939.6 km.

1. Ma de Jong:
    1 juni 2017
    Hoi Ben, Je weet er altijd weer een aardig verhaal van te maken, je kan wel geschiedenis leraar worden. Staat die lange brug niet op de foto? Nog veel moed voor de vele km die nog gelopen moeten worden. Ma en pa.
  2. Ma de Jong:
    1 juni 2017
    Heb alsnog de brug gezien op de foto. Sorry, ik had de foto's pas later gezien. ma
  3. Linda van Oostrum:
    1 juni 2017
    Ziet er op de foto's best gezellig uit. Goede wandeling weer verder.
  4. N. de vet:
    1 juni 2017
    Hallo Ben, al 45 dagen ben je onderweg, ik houd het precies op een lijst bij en lees alle dagen met plezier jouw verslag. De buurvrouw heeft voor mij de route met alle dorpjes waar je overnacht, uitgeprint zodat ik je prachtig volgen kan. Goede reis en sterkte verder, een lieve groet van mij.