Dag 11 van Millingen aan de Rijn naar Wissel

3 mei 2023 - Kalkar, Duitsland

Ik denk dat ik voorlopig geen campings ga reserveren, de camping waar ik gisteren stond had wel 3 gasten, de camping van vandaag is halfvol.

Vanochtend was het weer onwijs nat van de dauw, omdat mijn tentje veel ventilatie heeft trekt de dauw ook makkelijk naar binnen, met als gevolg druppeltjes aan het plafond. Dus belangrijk bij het opstaan niet het tentdoek aanraken want dan regent het in je tent. Om zeven uur was alles weer ingepakt, nog even een espresso scoren uit de camping automaat en mijn ontbijtje eten en dan weer op pad.

Helaas moest ik weer naar Millingen terug, de camping lag aan de verkeerde kant van het dorp. Maar gelijk gebruik gemaakt van de Albert Heijn nu ik er toch voorbij kom. Even later ben ik Millingen uit en zie tot mijn verbazing dat ik gelijk de grens met Duitsland oversteek, dat schiet dan voor het gevoel lekker op.

De route loopt vandaag voor een groot deel langs de Rijn althans dat had ik zo bedacht, helaas werken ze in Duitsland ook aan de dijken dus na een km of 10 kan ik niet meer verder. Gelukkig helpt Google Maps en geeft me een alternatief. Dat heb ik geweten, 12 km van Kleve naar Kalkar langs een drukke weg, voorlopig kan ik geen auto meer horen en ook geen tractoren en vrachtwagens. Voor de gein ben ik ze een kwartiertje wezen tellen, je moet toch wat als je omgeving vervelend is. In 15 minuten kwam ik op 250 gemotoriseerd verkeer. Ik heb er 3 uur naast gelopen en 15 minuten pauze. Dus bijelkaar is dat 3250 vervuilende herrie makende mijn rust verstorende objecten. Tijd voor een beetje omdenken, wat is dat koolzaad mooi geel, wat ruikt het pas gemaaide gras lekker, wat aardig die Boeddha hebben ze speciaal voor mij neergezet.

Maar aan alles komt een eind en nu ben ik op de camping, zittend op een stoeltje van de buurman mijn blog te schrijven, de zon schijnt en ik ga vanavond in het camping restaurant eten, lekker met een Duits biertje erbij.

Was ik toch helemaal mijn gelopen afstand vergeten, nu daar komt hij. Vandaag 26,2 km + een omleiding vanwege de dijkversterking van 3,5 km, bij elkaar net geen 30. Omdat ik omlopen en fout lopen niet optel bij het totaal komt deze nu op 249 km.