08-05-17 Roncesvalles

8 mei 2017 - Roncesvalles, Spanje

Als ik vandaag in 1 woord zou omschrijven dan moet dat wel OVERWELDIGEND zijn. Ben om 06.30 vertrokken vanuit Saint Jean Pied de Port voor de Pyreneeën rit. Ik was vroeg op pad maar was zeker niet de enige, iemand wist mij te vertellen dat er vandaag mogelijk 300 pelgrims vertrekken. Alle nationaliteiten zijn vertegenwoordigd, en ook alle mate van voorbereiding van super fitte en getrainde tot type bierbuik kom je onderweg tegen. Maar goed het eerste overweldigende moment was gelijk al bij vertrek, mijn ochtend kon niet meer stuk met een zeer fraaie zonsopkomst. Vervolgens kom je al lopend eerst boven de ochtendnevel uit en vrij snel ben je al boven de boomgrens. Voor de echte route fanaten, ik ben dan ongeveer bij Hunto. Het uitzicht dat je dan krijgt was het volgende overweldigende moment, je komt steeds hoger en draait ook door de pas heen waardoor het beeld continue wordt aangepast.
Op de hellingen lopen wilde paarden, geiten en schapen en in de lucht zie je diverse roofvogels waaronder gieren, kortom nooit een moment saai. En dan ineens, een klein kruis naast de weg voor de Nederlands Pelgrim Jean Paul Schoonen die hier in 2009 overleden is. Op het kruis zit een hartje met de tekst "Lieve Pappie xxx", als ik dit lees heb ik het meest overweldigende moment van de dag. Zit ik hier te genieten van alles om me heen en is op dezelfde plek een vader tijdens zijn camino overleden. De tranen springen in mijn ogen en ik ben even van de kaart. In stilte loop ik een aantal km verder. Even verder staat een bus, waar ze bananen en koffie verkopen, dat laatste was ik gezien de ervaring van zojuist wel aan toe. Om een uur of 1 heb ik het hoogste punt gehad en begin ik aan de afdaling, voor mij is dit lastiger dan klimmen en kies dan ook voor een geleidelijke route over de weg in plaats van een steile die door het bos gaat. Om 1500 ben ik in Roncesvalles, mooi op tijd voor alle dagelijkse klusjes, douchen, wassen, foto's verwerken elektronica opladen, blog schrijven enz. Om 1900 ga ik eten en daarna naar de mis, zal dan gelijk aan de familie van Jean Paul denken. Roncesvalles is een klooster dat al sinds de middeleeuwen de pelgrims ontvangt. Ik hoop stilletjes dat morgen wat minder overweldigend verloopt, heb vandaag wel heel veel emoties en indrukken gehad. Vandaag 25.7 km, totaal 442.1 km. 1386 mtr gestegen 633 mtr gedaald https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=176453651

1. Mieke:
    8 mei 2017
    Geweldig om te lezen Ben. Fijn dat het zo goed is gegaan. Topper!
  2. Ma:
    8 mei 2017
    Fijn verhaal, ook ontroerend om te lezen, hoe jij daar dan staat. Dat was wel een speciaal moment. Wat kun je ook genieten van de natuur en hier de zonsopkomst. Hou je haaks, sterkte met je wandeling, klimtocht. Ma.
  3. Ria van der Meer:
    8 mei 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal. Overweldigende natuur en dan zo'n monumentje. Ik kan me voorstellen dat je dan emotioneel wordt. Blijf vooral genieten dan genieten wij mee.
  4. Yvonne:
    9 mei 2017
    Wauw Ben, je hebt het weer mooi opgeschreven: wat een ontroerend verhaal. Ik moest even slikken. Mooie foto's ook!
    Zet 'm op, je gaat als een speer. Knuffel!
  5. Maria Dekker-Bul:
    6 juli 2017
    Wat bijzonder om dit verhaal te lezen! Het is n.l mijn zoon die tijdens zijn tocht is overleden. In Amsterdam gestart en al 3000 km gelopen totdat hij in de Pyrine'en in enorm slecht weer terecht kwam........onderkoeld geraakt en overleden. Helaas mocht hij maar 36 jaar worden. Geniet van 'n mooie camino! M. Dekker.