Dag 43 van Coussey naar Châtenois

6 mei 2024 - Châtenois, Frankrijk

Maandag 6 mei, 23 km totaal 947,3 km.

Regen, regen en nog eens regen. We vertrekken rond half acht en kunnen gelijk de regenjassen aan. Het heeft een groot deel van de nacht geregend en dat gaat nog steeds door, en niet zo'n beetje ook, echte pijpenstelen of zoals de Engelse zeggen cats and dogs.

We verlaten het dorpje Coussey, waarna we via een veld weggetje naar het bos lopen. Zo hier en daar is er geen verschil meer te zien tussen het beekje, de weg en het omliggende land, alles is water. Dat we niet rechtstreeks het beekje in lopen, maar toch op de weg blijven is omdat het water in het beekje zichtbaar sneller stroomt.

Zoals gezegd we gingen het bos in of zal ik zeggen een niet zo tropisch regenwoud, de paden zijn veranderd in waterlopen en de druppels die van de bomen afvallen maken mooie kringen in het water. Als we wat naar de top van de heuvel lopen verandert de waterloop in een bluberige massa die massaal aan de schoenen blijft kleven. Op de top van de heuvel glijden we over de blubber weer naar beneden tot aan het punt waar de eerste waterloop zich weer begint te vormen en onze schoenen weer schoon gespoeld worden. En in dit ritme lopen we de hele dag.

Na een uur kunnen mijn schoenen het niet meer aan en vermengd het sompende geluid van het lopen door de bagger zich met het bijna identieke geluid van mijn voeten die in mijn schoenen zich vermaken in hun eigen prive zwembadje.

Is het dan allemaal kommer en kwel, welnee, natuurlijk niet. Het landschap waar we doorheen lopen is aan een complete verandering onderhevig, het water is dusdanig gestegen en stroomt zo hevig dat het als een kolkende massa met bijbehorend geluid onder de bruggetjes stroomt. Weilanden lopen onder, waardoor het water ineens tot in de achtertuinen staat. Schaapjes, paarden en koeien verzamelen zich op hoger gelegen gebieden en in een dorpje is een oude vrouw bezig met emmers het water uit haar huis te halen. Kortom genoeg te zien en een soort van te genieten. En ondertussen tikt de regen ritmisch tegen de capuchon van mijn regenjas als ware het een meditatie. By the way de regenjas is maar een klein beetje gaan lekken.

En dan zo rond half twee zijn we bij de accommodatie, best vroeg, maar we hebben dan ook geen pauze genomen, als je stil zou staan koel je veel te snel af en er was ook nergens een plek om binnen te gaan zitten. De accommodatie is geweldig, alles er op en eraan, bekijk de foto's maar eens, en dat voor nog geen €35 per persoon. Juliane biedt aan om de boodschappen voor het avondeten te halen zodat Falco en ik alvast kunnen douchen en de zeiknatte spullen verzorgen.

En nu is het halfvijf ieder is gedoucht, over de verwarming hangen kleren te drogen, de schoenen volgestouwd met keukenpapier en allemaal lekker rozig. Ik ga nu stoppen met de blog en samen met Falco alvast het eten klaarmaken. Ovenschotel met aardappelen en groenten en salade. Als klap op de vuurpijl hebben we voor vanavond een flesje wijn. Morgen weer verder, het weer zal beter worden en de overnachting is op een camping.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ma de Jong:
    6 mei 2024
    dat was niet leuk om de moed erin te houden. Maar op de camping kon alles weer schoon en droog worden. Eet smakelijk. Bedankt voor de foto's. Sterkte voor de de wandeling morgen. Ma

Jouw reactie