Dag 42 van Vaucouleurs naar Coussey

5 mei 2024 - Coussey, Frankrijk

Zondag 5 mei, 30 km, eigenlijk 27 maar natuurlijk weer ergens fot gelopen. Totaal 924,3 km.

Rond zes uur weer wakker. Eerst maar even het wasgoed controleren en verzamelen. Ze hadden namelijk een wasmachine in de air B&B, dus door het hele huis heen hing ons wasgoed. Gelukkig alles was droog dus de rugzak kon worden ingepakt. Nog even een ontbijtje en de keuken fatsoeneren, waarna we rond acht uur weer op stap gingen.

Je blijft je verbazen in Frankrijk, het ene dorpje is uitgestorven, in het andere dorpje hebben ze een stokbrood automaat en soms een pizza automaat, en hier in Vaucouleurs is ineens een Boulangerie en nog wel open op zondag. Dus nog snel even een croissant en baguette scoren en dan echt op pad.

Vandaag blijft ik het Maasdal volgen, best wel een grappig idee dat al dat water wat hier valt uiteindelijk in Maastricht, Venlo, Roermond etc. terrecht komt en ik door dat water mijn brood verdien. Het lopen door het Maasdal is een genot, behalve dat het natuurlijk weer buiige weer is, dus jasje aan en jasje uit, we kennen het wel zo ondertussen.

Ik had gisteren gezegd dat ik nog wat over Jeanne d'arc zou vertellen, nu dat was het hoogtepunt van vandaag. Na zo ongeveer 25 km te hebben gelopen komen we aan in het dorpje Domremy, en laat dit nu de geboorte plaats zijn van Jeanne d'arc, oftewel de maagd van Orleans.

Jeanne d'arc werd in 1412 geboren als dochter van een welgestelde boer. Als kind kreeg Jeanne visioenen waarin haar verteld werd dat ze het door Engeland bezette Frankrijk moest gaan bevrijden. Als 18 jarige overtuigde ze Karel VII om haar in mannen kledij het Franse leger te laten aanvoeren. Het lukt haar om Orleans van de Engelse te bevrijden, wat door de fransen wordt gezien als het begin moment van de staat Frankrijk. Niet veel later wordt ze verraden en eindigt ze in 1431 als ketter op de brandstapel. Om geen martelaar te creëren werd haar as in de Seine gegooid. Ach ja ging dat in die tijd, zo ben je de held en zo valt alles in het water. Gelukkig verklaard de Paus in 1456 dat het een foutje is geweest, ze was toch geen ketter en wordt als nog de held van Frankrijk. Om het volledig te vervolmaken wordt Jeanne d'arc in 1920 heilig verklaard. Voor de rest zou ik zeggen bekijk de foto's maar, de gebrandschilderde ramen, het geboortehuis en de basiliek vertellen het verhaal.

Na nog 5 km gelopen te hebben komen we net voor een zware onweersbui aan in Coussey, een eenvoudig hotelletje, waar ik vanavond ook ga eten. Nu dat was het weer, tot morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nancy-Els:
    5 mei 2024
    Wij lopen idd nog een dag achter. Op de camping in Liverdun stond de tent in een plas: alles nat. Denk dat er nu in dezelfde AirBnb zitten als waar jullie zaten; Rue de Tours 2. Ook wij hangen alles overal overheen. Zou leuk zijn om elkaar nog te zien, maar jullie afstanden zijn domweg te groot voor mij. Geniet ervan je blog te lezen! Buen Camino Ben!
  2. Ben:
    5 mei 2024
    Nog wat actie foto's toegevoegd.
  3. Pete:
    5 mei 2024
    Hoi Ben. Mooi landschap zie je onderweg en ik zie dat je een kleine uitdaging niet uit de weg gaat.

Jouw reactie