Dag 41 van Toul naar Vaucouleurs

4 mei 2024 - Vaucouleurs, Frankrijk

Zaterdag 4 mei, 21,9 km, totaal 894,3 km.

Vannacht slecht geslapen, elk uur wel even wakker, geen idee waarom, maar uiteindelijk om zes uur maar opgestaan.

De tent is nog nat, maar omdat ik de komende dagen niet op een camping sta maat even met een dweiltje de ergste condens weggehaald. Om acht uur sta ik bepakt en bezakt klaar om de hin und wieder af te ronden. We, Juliane, Falco en ik nemen afscheid van ons Nederlandese mede pelgrims Theo en Nancy (en tevens bij deze welkom in de blog). De Duitsers gaan alvast naar het station, ik moet nog even afrekenen bij de camping. Maar dat even afrekenen duurt wat langer dan verwacht, eerst kan de dame van de camping mij niet vinden, dan blijkt de betaalkaart niet te werken en uiteindelijk moet ze alles nog een keer invoeren zodat ik cash kan betalen. Ondertussen wordt elke klant die een baguette komt afhalen ook nog even geholpen. Afijn na een tijdje is alles gelukt, ik loop naar het station alwaar Falco en Juliane staan te wachten op mij en zojuist de trein hebben laten passeren die wij moesten hebben. De volgende komt pas een uur later, met als gevolg dat we uiteindelijk pas rond half tien in Toul konden starten met het vervolg van de Camino.

Even buiten Toul draaien we ons nog 1 keer om en kijken langs wat ooit de Romeinse weg was naar die immense kathedraal van Toul die als een grote wijsvinger naar de hemel boven de stad uitstijgt. Over de rest van de wandeling valt niet zoveel te vertellen, we gaan weer heuveltje op en heuveltje af, lopen langs velden en door bossen en hebben af en toe zonneschijn en af en toe regen. Uiteindelijk komen we in Vaucouleurs aan en vlak voor de stad passeren we de Maas en daar wil ik toch even bij stil staan.

Vorig jaar ben ik achtereenvolgens langs de oude Rijn, Kromme Rijn, Nederrijn en uiteindelijk de Rijn naar Keulen gelopen. Vanaf Keulen door de Eifel langs de Erft, de Ahr, de Prüm naar Trier. Vanaf Trier langs de Moezel en nu vandaag bij de Maas langs naar Vaucouleurs. Dat is natuurlijk allemaal niet zo verwonderlijk als je beseft dat al deze rivieren vroeger en ook nu nog handelswegen waren. En op strategische plekken werden steden gebouwd. Ook de wegen tussen die steden volgen natuurlijk ook de rivier omdat daar de minste hoogte verschillen zijn. En over deze wegen trokken de pelgrims en nu ik ook naar Santiago.

Maar goed rond een uur of drie zijn we bij de air B&B aangekomen, een mooie ruimte met 2 slaapkamers, woonkamer en keuken. Nadat Falco en ik de ingrediënten voor het eten hebben gehaald maken we gezamenlijk een knappe salade en pizza. Ook dat is Camino. Nu dat was het weer. Spreek jullie morgen weer en als ik het niet vergeet ook iets over Jeanne d'arc.

Jouw reactie