Dag 21 van Euskirchen naar Bad Munstereifel

13 mei 2023 - Bad Münstereifel, Duitsland

Zaterdag 13 mei, vandaag 17.5 km, totaal 481.5 km.

Vanochtend vanuit de Herberg gestart voor een makkelijke dag lopen, de afstand is maar iets meer dan de helft van gisteren en ik weet dat als ik terugkom er een plekje voor mij is gereserveerd in de herberg.

Rond een uur of zeven maar weer even naar de bakker, en de supermarkt voor de noodzakelijke boodschappen voor het weekend. Nadat de rugzak weer gevuld is met lekkernijen zoals bananen, kaas, worst en natuurlijk een stevig Duits broodje kan ik weer op weg.

Het eerste stuk loop ik samen op met Heinz, mijn mede pelgrim, totdat ik een bankje zie met een mooi grasveld erbij. Mijn tent was nog steeds doorweekt van de regen van gisterenochtend. Naast het extra gewicht en het feit dat hij vast gaat ruiken omdat ik hem pas morgen weer ga gebruiken, besluit ik hem daar maar even op te zetten. Na ongeveer twee uur was de tent weer helemaal droog en ben ik weer op pad gegaan.

Ik ben nu echt in de Eifel terrecht gekomen dus zo hier en daar een bultje, kleine dorpjes en akkers vol met bloeiend lijnzaadolie planten. Wat ook wel opviel is dat de schade van de overstromingen van twee jaar geleden nog lang niet was hersteld. Overal zie je bouwvakkers bezig met het herstellen van wegen en huizen. Van elke twee bruggen die ik tegenkom is er zeker 1 afgesloten vanwege de schade of soms helemaal verdwenen. Hele stukken spoorrails zijn verdwenen en in de velden zie je hele stapels bielzen en grote bergen grind liggen voor de herstel werkzaamheden. Heinz vertelde me later daar er extreem veel depressie heerst in dit gebied, en als ik de schade zie die er nu nog is na twee jaar kan ik me daar ook iets bij voorstellen.

Rond een uur of twee kom ik aan bij het treinstation in Bad Munstereifel, nou ja treinstation, die treinen rijden natuurlijk niet, maar er rijden nu extra bussen. Sta ik net op het station begint het weer stevig te onweren, ik ben net op tijd binnen, Heinz helaas niet, die was nog even het stadje in geweest en kreeg de volle lading over zich heen.

Met de bus waren we in drie kwartier weer terug waar we begonnen waren. In de herberg maar eens uitzoeken waar ik morgen in Blankenheim ga slapen. De eerste keuze was een jeugd hotel, en je raad het al, deze was vol. De tweede keuze was bij mensen thuis die een plek hadden voor twee pelgrims, dat bleek wel zo te zijn, maar het was een twee persoons bed. Om nu met Heinz in 1 bed te gaan liggen leek me een beetje te veel van het goede, dus Heinz nam die plek en ik zocht verder. De derde optie was een hotel, exact 1 had nog plek maar dan voor €118, mij net iets te prijzig. De laatste optie was een camping op 8 km van Blankenheim, deze was echter ook met de bus vanuit Blankenheim te bereiken. Dus snel een plekje voor morgen geregeld op de camping. Met al dat uitzoek werk en gebel ben je al snel een uurtje verder, tijd om naar het stadje tegaan voor een hap eten.

Dat is dus Pizza geworden. Nu nog een biertje in de herberg en dan zit de dag er weer op.