Dag 18 van Sturzelberg naar Keulen

10 mei 2023 - Keulen, Duitsland

Woensdag 10 mei, 25 km, totaal 415 km.

Vanochtend waargemaakt wat ik gisteren had beloofd en dus de eerste 8 km met de bus afgelegd. Best mooi om de chemische fabrieken van Bayer achter het glas van de bus te zien. Wat ook te zien was waren de druppels op het ruit, sinds gisteren een uur of vier is het gaan regenen en niet meer gestopt. In mijn tentje was het droog, echter natuurlijk wel kletsnat en in de regen afgebroken. Op de camping waren trouwens ook kippen, en die hadden een droog plekje gevonden onder mijn afdakje met picknick tafel. Volgens mij zitten ze daar wel vaker, ze maakten er niks van als ik gezellig bij ze kwam zitten.

Maar goed terug naar vandaag, tot aan keulen heb ik mijn of meer de Rijn gevolgd, veel mensen waren er niet op straat, het regende nog steeds. Ik ben wel blij met mijn rugzak, hoes en regenjas, hoef ik me in iedergeval geen zorgen te maken dat mijn spullen, of ik zelf nat worden. Behalve mijn broek dan, maar die is ook zo weer droog als het stopt met regenen. Langs de Rijn kade kwam ik een kleuterklas tegen die met de juffen op stap waren. Ze hadden een hoop lol van het springen in plassen, de juffen deden ook dapper mee.

Vanaf een uur of tien heb ik de Rijn losgelaten en loop ik door Keulen heen. De pijlen zijn goed te volgen tot ik in het echte centrum kom. Op de lantaarnpalen zijn meer stickers geplakt dan alleen mijn Santiago sticker en af en toe ook half er overheen. Dat zal wel de reden geweest zijn dat ik er toch eentje gemist heb. Net toen ik besloot om de telefonische hulplijn van Google te benaderen zag ik in de verte de Dom van Keulen. Een mooi richtpunt, simpel de straten volgen die in de richting van de Dom lopen en dan kom je er vanzelf.

Bij de Dom aangekomen me eerst maar eens getraceerd op een Latte macchiato, uiteindelijk was het een leuk ideetje om van Den Haag naar Keulen te lopen, maar het uiteindelijk halen van je bestemming is wel een tractatie waard. Bij het Dom plein is ook een informatie punt, maar eens vragen waar ik een stempel voor in mijn Santiago paspoort kan halen, als bewijs dat je als pelgrim bent aangekomen. Bleek dat ze dat stempel op dat info punt hadden, dus met een formeel gebaar werd deze in mijn paspoort geplaatst. Daarna maar eens de Dom bezoeken, het is een mooie kerk, maar de indrukwekkende ervaring die ik bij de kathedraal van Santiago had was er niet, het blijft gewoon een mooie kerk.

Terug uit de Dom, lopend naar mijn camping besluit ik om niet een extra dag in Keulen te blijven, wellicht een keertje met de camper is ook een idee. De camping ligt 6 km van het centrum aan de oever van de Rijn dus simpel het water volgen en dan kom je er vanzelf. Ondertussen is het ook droog geworden. Rond een uur of vier kom ik op de camping aan. Eerst maar even de tent opzetten, dan kan hij alvast drogen, dan de blog en als laatste douchen.

Ik heb mezelf beloofd om vandaag in het restaurant tegenover de camping wat te gaan eten. Morgen laat ik de Rijn los en ga richting Trier door de Eifel, waarschijnlijk geen industrie meer, maar wel een paar pittige bulten, maar dat zal morgen nog niet het geval zijn.