Dag 17 van Düsseldorf naar Sturzelberg

9 mei 2023 - Zons, Duitsland

Dinsdag 9 mei, 27 km, totaal 390 km.

Vandaag nam de Camino een loopje met mij, morgen neem ik een loopje met de Camino maar daarover later meer.

Vanochtend alweer vroeg wakker, maar de bakkers zijn dat gelukkig ook. Om 6.30 zat ik al bij de plaatselijke bakker achter een latte macchiato en een broodje brie. Meteen ook nog een broodje kaas voor onderweg mee genomen, want helaas was ik gisteren bij het shoppen kaas en worst vergeten. Na de innerlijke mens en de rugzak weer gevuld te hebben ga ik onderweg naar Neuss om daar de pelgrimsweg weer op te pikken. Google maps hielp daar prima mee en via een niet onaardige route kwam ik aan in Neus, alwaar de pijlen weer zichtbaar waren. Gelijk ook nog maar even de kaas en worst ingeslagen, zo kan ik weer een dag vooruit.

Op het marktplein mijn tweede latte gescoord, die ik in alle rust wilde consumeren, maar helaas iemand had bedacht om recht voor mijn neus een boom zorgvuldig van overbodige takken te ontdoen. Zo werd de stilte ruw verstoord door eerst een kettingzaag en later met nog meer geweld een hakselaar, om de takken nog even goed klein te slaan. Toen mijn koffie op was waren de heren ook klaar, goede timing zou ik zo zeggen. Maar nu zeuren, het is wat het is, daar verander je niks aan.

Vol goede moed ga ik weer op pad en volg braaf alle pijlen die mij door een zeer aardig bos en park rijk Ruhrgebied gebied loodsen. Ik heb het dik naar mijn zin, het is bewolkt maar wel warm dus al snel is de trui uit en ook mijn broekspijpen moeten er aan geloven en verdwijnen in mijn rugzak. Op een zeker moment, het is dan zo rond elf uur staat er een bord onder pijl met het opschrift "Pilgerweg zur Corneliuscapelle". Ik had gisteren in de route beschrijving al gelezen dat ik een of anderen kappel zou passeren, dus geen enkele gedachte dat er wellicht iets niet goed was. Ik loop vrolijk verder door de mooie omgeving, verbaas me wel dat dit zo dicht bij de Rijn is. Op een gegeven moment, het zonnetje is gaan schijnen zie ik aan mijn schaduw dat ik naar het Noorden loop, is op zich raar, ik zou voor mijn gevoel richting het zuidoosten moeten. Maar Ben is nog steeds happy de peppie en loopt rustig de pijlen achterna.

Tot het moment dat ik bij een kruispunt even geen pijlen meer zie. Van mijn fouten in het verleden geleerd pak ik gelijk Google Maps en mijn routeboekje erbij om uit te zoeken waar het mis is gegaan. Tot mijn stomme verbazing komen Google Maps en het boekje niet overeen, ik kan zelfs de plaatsen die op een richting aanwijzer staan niet vinden in mijn boekje. Wat blijkt ik heb in Neuss de verkeerde pelgrimsweg opgepikt. In Keulen komen er vijf pelgrimsroutes bij de Dom bijelkaar, de mijne, de gene die ik straks neem richting Trier en eentje richting Neuss en verder Duitsland in. Die laatste heb ik dus vrolijk twee uur gevolgd. Om op mijn route terug te komen moest ik ruim 8 km extra lopen dan de geplande 19 voor vandaag. Kortom de Camino had een loopje met mij genomen, maar niet zeuren het is wat het is en daar verander je toch niks aan.

Nu toch maar weer de stoute schoenen aangedaan en de extra 8 km via Google Maps gelopen. Zo in ene was mijn mooie omgeving weg, liep ik weer over industrie terreinen heen, met veel verkeer tot gevolg. Gelukkig was er wel de hele weg een gescheiden fietspad naast de weg en zo kom ik twee uur later weer op mijn eigen pelgrimsroute weer terug. Gelijk maar even bij een pizza tent een flinke cola gehaald om het suiker niveau weer wat op te krikken. Dit extra loopje wat de Camino met me nam had toch flink wat energie gebruikt. Maar niet zeuren, het is wat het is, daar verander je toch niks aan.

Om 15.00 ben ik dan op de camping aangekomen, het tentje staat inmiddels, de zon is wel verdwenen en het waait flink. Ik sta wel op een mooi plekje, dertig meter van de Rijn en naast mijn tent staat een overdekt picknick huisje, het gaat straks regenen maar dan zit ik droog.

Morgen is er een stuk van ongeveer 8 km waar ik weer langs industrie loop, onderandere een groot complex van Bayer. Daar gaat deze jonge de bus pakken, zo worden de acht km die ik vandaag extra heb gelopen gecompenseerd en dat is mooi want het is nu nog 32,5 naar de Dom in Keulen en die breng ik terug tot 25. Kortom morgen neem ik een loopje met de Camino, dus niet zeuren, het is wat het is, daar verander je toch niks aan.