Dag 16 van Linn naar Düsseldorf

8 mei 2023 - Düsseldorf, Duitsland

Maandag 8 mei, 23km, totaal 363 km.

Vandaag über vroeg wakker, om kwart over vijf. Een normaal mens zou zich nog eens omdraaien, maar Ben niet. Wakker is wakker en dan kan je maar beter actie gaan ondernemen. Zo had  ik dus 3 kwartier later de rugzak alom en was onderweg naar de U Bahn, ongeveer 2,5 km lopen vanaf de camping. Mijn sneltram kwam er ook al snel aan en zo was ik om zeven uur al in Linn. Gelukkig zijn de bakkers ook vroeg open en hebben ze bijna altijd een paar stoeltjes en koffie staan. Maar gelijk de koe bij de hoorns gevat en mijn favoriete wandel drankje latte macchiato met suiker besteld. Elke slok geeft energie.

Na dit kleine intermezzo dan toch maar voor het echie gaan lopen. Via het centrum loop ik al vlot het plaatsje uit. Vandaag laat ik de Rijn voor een dagje los, en daarmee ook de zware industrie die zo kenmerkend is voor het Ruhrgebied. Ik passeer diverse bossen en akkerbouw gebieden, met zo hier en daar wat huizen van het luxe soort. Uiteindelijk beland ik op de Hoge grond, dat is het gebied waar vroeger het winterbed van de Rijn lag, de Rijn zelf is dan kilometers ver weg. Het is wel logisch dat ze dijken zijn gaan bouwen, want dat winterbed was natuurlijk lekker vruchtbare grond. Tegenwoordig is het weer precies anders om en geven we de rivier weer wat ruimte.

Als ik mijn middagpauze heb en lekker op een bankje mijn broodje aan het peuzelen ben zie ik ineens een zwarte salamanders met gele stippen, volgens mij een vuur salamander. Ik attendeer een langs lopende Duitser op het beestje, de Duitser raakt helemaal in extase, hij komt hier elke dag en heeft nog nooit deze salamander gezien. Na verloop van tijd is het beestje de fotosessie zat en verdwijnt tussen de brandnetels. Even verderop zijn ze de bermen aan het maaien, ik hoop dat ze hier niet hoeven te komen, anders ziet mijn Duitse vriend voorlopig geen salamander meer.

Na nog wat boodschappen gedaan te hebben ben ik al om 2 uur op de camping, dat heb je als je dag al vroeg begonnen is, dan ben je ook vroeg klaar.

Zo mijn hin und wieder avontuur is klaar, morgen gaat de tent weer in de rugzak en ga ik een nieuw stekkie zoeken.