Dag 13 van Xanten naar Orsoy

5 mei 2023 - Orsoy, Duitsland

Vrijdag 5 mei 30 km, totaal 298 km.

Vanochtend op tijd vertrokken, om 7 uur was ik weer bepakt en bezakt, gereed om de 30 km van vandaag af te leggen. De eerste stapjes waren naar Xanten, ook dit stadje is weer belangrijk geweest in de Romeinse tijd, daarom hebben ze hier een groot archeologisch park opgezet. Geen idee hoe het eruit ziet, maat het is vast groot gezien de hoeveelheid parkeerplaatsen. Het stadje zelf stelt niet zoveel voor, zelfs het stuk dat ze de oude stad noemen heeft nog veel moderne gebouwen, zal vast wel beschadigd zijn geweest in de oorlog. Na nog snel een kop koffie te hebben gescoord verlaat ik het stadje.

Al lopend naar Orsoy kom ik afwisselend langs geel gekleurde velden met koolzaad, akkers met graan en stukken bos. De dorpjes waar ik doorheen kom zijn stil en verlaten. Na ongeveer 15 km veranderd de omgeving, ik merk dat ik nu het Ruhrgebied nader, grote centrales, rangeerterreinen en andere industrieën kom ik tegen. Het wordt ook steeds drukker om me heen. Even voor 2 uur ontstaan er zelfs files op best wel smalle weggetjes, ik denk dat er een ploegwissel is bij een nabij gelegen industrie terrein.

Vlak voor Orsoy wordt het behoorlijk donker en barst er een onweer los, compleet met een zondvloed aan regen en forse hagelstenen. Mijn rugzak en bovenlichaam blijven droog, die zijn goed ingepakt, maar aangezien ik niet met een regenbroek loop is mijn broek en onderbroek in een mum van tijd doorweekt. Rond 5 uur kom ik in mijn hotel aan.

De natte kleren maar vlot uit en gelijk ook maar een vakantiewasje gedaan. Gisteren had ik al even gekeken hoe het nu verder moest met de overnachtingen in het Ruhrgebied, campings zijn er bijna niet en hotels zijn hier vreselijk duur, een van der Valk hotel in Moers, waar ik morgen naartoe ga kost €280 voor 1 nacht. Dat is mij veels te gek. Ik heb dus gekeken waar wel een camping is, en die heb ik gevonden op 3 dag etappes verderop. Het plan is nu als volgt, morgen loop ik naar Moers en pak dan de trein en bus naar die camping, waar ik mijn tent laat staan. De volgende dag ga ik met het OV terug naar waar ik was gebleven, loop een stuk en ga met OV weer terug naar de camping. Dit trucje herhaal ik dan drie keer en dan is het probleem van de overnachtingen opgelost. Enigste nadeel is dat er per dag 4 km lopen bij komt omdat er geen bus stopt bij de camping. Goed plan, morgen maar kijken of het werkt.

Nu zit ik wel in een hotel en heb daar zojuist gegeten, 4 gangen en een grote pul bier voor €32, dat betaal ik lever da een hotel met een buitensporig tarief.