Dag 14 van Orsoy naar Moers

6 mei 2023 - Moers, Duitsland

Vrijdag 6 mei 17 km, totaal 315 km.

Na een lekker ontbijtje in het hotel ben ik rond negen uur vertrokken vanuit Orsoy. Het zonnetje schijnt en het eerste stukje gaat weer langs de Rijn, even verderop aan de linkeroever ligt Duisburg, daar ben ik vroeger met de Jehan, een kruiplijn Coaster nog staal wezen halen. Ik kan me niet meer herinneren dat ik toen ook langs Orsoy ben wezen varen.

Na een paar km neem ik ergens de verkeerde afslag en ben ik mijn pelgrimspad kwijt. Even verder op zie ik een wegwijzer voor fietsers, en daar staat Moers ook op, dan volg ik toch die wegwijzers wel, er zijn meer wegen die naar Moers lopen. De akkers waar ik langsloopt hebben een bruine kleur aarde, ik vermoed dat het löss is. Door de regen die gisteren met bakken naar beneden kwam geurt de aarde heel sterk, het is geen modder lucht maar een echte aardse lucht, ik kan het niet zo goed omschrijven, ze zullen er waarschijnlijk ook nooit een parfum van gaan maken.

Even verderop is een klein dorpje, in het centrum zijn ze druk met een aantal fanfares, ze spelen nog niet, maar ik ga er ook niet op wachten. Tegelijkertijd komen allemaal oude auto's me tegemoet, er zit ook een Rols Royce tussen, lekker op een zonnige zaterdag een rally rijden. Mijn tocht voert verder, evenwijdig aan een spoorlijn, met alleen het fietspad ernaast waar ik op loop, dus geen last van auto's. Zo lekker weg kuierend kom ik al om twaalf uur in Moers aan. Vlak bij het station is een bakkertje, waar ik me tegoed doe aan een latte macchiato en brood koop voor het weekend, ik mag zelfs van het personeels toilet gebruik maken. Bij een supermarkt haal ik gelijk de rest voor van het weekend en dan ben ik klaar om met het openbaar vervoer naar de camping in Düsseldorf te gaan.

Ze hebben in Duitsland een app van de bundesbahn, een soort OV9292, met dat verschil dat je ook gelijk je kaartje kan kopen dat dan natuurlijk in je telefoon verschijnt. Ik vind mijn route al snel en koop het kaartje, alles gaat als een tierelier. Enigste nadeel is dat de reis twee uur gaat duren. Eerst met de bus een tocht van een uur, dan een halfuur in een soort sneltram, dat noemen ze hier een U Bahn en dan nog 2 km lopen naar de camping.

Maar alles gaat voorspoedig, en rond een uur of drie sta ik bij de receptie, ik krijg een mooi plekje tussen de campers en mag zelfs een stoeltje van de beheerder lenen.

Nu ik dit type is het half zes, alles staat, biertje gehad en weer schoon onder de douche vandaan gekomen. Tijd om te koken, het wordt pasta, daar loop je goed op. Echter niet alles zit mee, het druppelt weer van boven en in de regen ga ik niet koken, dus maar even op buienradar kijken of het nog droog wordt, en ander eerst maar eens even uitzoeken hoe ik morgen weer naar Moers terug kan, het is uiteindelijk dan zondag dus de dienstregeling zal wel aangepast zijn.

Nu alweer genoeg gezemeld, morgen verder.

1. Je schoonmoeder:
    6 mei 2023
    Leuk Ben al die dagelijkse verhalen. P heeft ze op mijn telefoon gezet dus ik dacht ik zal ook eens reageren. Gisteren de avond van mijn leven gehad, wat indrukwekkend, wat een belevenis ! Nu een goede voortzetting met je verdere reis.
  2. Ma:
    6 mei 2023
    Er was een tv programma over de camino, gesprek met een herberg eigenaar, ze had 24 slaapplaatsen, sprak wat Vlaams Nederlands. Ik zag camino,s lopen met stokken, heb jij die ook? Een ander had een GPS mee, die verdwaalt niet. Goede reis. Ma