Dag 5 Utrecht Bunnik

27 april 2023 - Rotterdam, Nederland

Donderdag 27 april. 13 km, totaal 112,3 km

Vandaag toch echt gestart, 13 km, een klein stukje, met een extra ommetje uiteindelijk 15, maar toch een mooie afstand om te beginnen.

Vanochtend heeft Peet me weggebracht naar Utrecht en is zelf doorgereden naar Arnhem om met Melissa en Lisa op een koningsdag vrijmarkt te gaan staan.

Rond half tien was ik op Utrecht Centraal, ze waren druk bezig de stad weer wat toonbaar te maken na de feestelijke Koningsnacht van gisteren. Naast de schoonmaak ploegen, wat hardlopers en mensen die hun hondje uit lieten was het rustig in de stad. Via de Dom loop ik in ongeveer anderhalf uur de stad weer uit. Als ik de A12 oversteek zie ik in de verte mijn kantoor van Rijkswaterstaat, daar hoef ik de komende weken niet meer heen, best wel een lekker gevoel.

Het is lekker weer, het zonnetje schijnt en de bermen staan vol in bloei, gele, paarse en witte bloemetjes voeren de boventoon. Na een tijdje zo door de weilanden te hebben gelopen kom ik aan bij Fort fectio. Het fort stamt uit het begin van onze jaartelling en is het grootste fort in Nederland. Ze hebben de omtrek en de gebouwen zichtbaar gemaakt in het veld, zo krijg je een aardige indruk van de omvang. Dat die Romeinen de locatie niet zo slecht hebben gekozen blijkt wel uit het naastliggende fort dat onderdeel was van de Hollandse Waterlinie. Mijn route loopt dwars door het Waterlinie fort, echter dat is gesloten. Na wat zoeken kan ik toch met een grote boog om het fort heen, maar nu wel ongeveer 2 km omgelopen.

Rond een uur of twee kom ik op de camping aan, ik heb een mooi plekje, en net een biertje gescoord en een douche gepikt. Straks even koken, het wordt vandaag een soort bami met 2 eitjes van de camping. Er zitten zes in het doosje dus die andere straks maar hard koken, lekker voor morgen.

Nu tot zover mijn koningsdag loopje, morgen verder.