Dag 4 Woerden - Utrecht

23 april 2023 - Den Haag, Thuis, Nederland

Zaterdag 8 april 24,3 km, totaal 99,3 km.

Vandaag een tussen etappe, als ik echt op pad ga is het koningsdag. Ik had al even gekeken waar ik in Utrecht kon slapen, maar helaas geen campings in de buurt en een hotel overnachting kwam op meer dan €100 uit. Laat ik nu toch op Zaterdag de auto voor een beurt naar Roeland moeten brengen en laat die nu net in Woerden wonen. Een combinatie is snel gemaakt, eerst de auto naar Roel brengen, dan lopen naar Utrecht en met de trein terug.

Rond 12 uur gestart in Woerden, Peet was even eerder in Woerden aangekomen om de andere auto weer mee te nemen zodat alles logistiek weer klopte.

Vandaag is het stralend weer, de zon schijnt en er is bijna geen wind, wat een verschil met vorige week. Je merkt het ook aan de mensen die je tegenkomt, wat een zonnetje al niet met je doet, de mensen zijn vrolijk en vriendelijk, af en toe heb ik een praatje met mede wandelaars en zelfs eventjes met een ouder stel dat in de tuin van het zonnetje zit te genieten. Ik denk dat ik vandaag meer mensen onderweg heb gesproken als vorige week in drie dagen.

Maar goed vandaag ga ik dus van Woerden via Harmelen, de Meern en Vleuten naar Utrecht. Zo hier en daar volg ik de Leids Rijn, maar vaak is deze niet te volgen vanwege de Vinex wijken die hier uitgebreid zijn neergezet om nieuwe woningen rondom Utrecht te bouwen. Ook hier kom ik regelmatig plekken tegen waar in het verleden wachttorens en garnizoen plaatsen waren, vaak kun je deze herkennen aan een voetprint in het landschap. In de Meern heeft op de Hoge Woerd een castellum gestaan, deze hebben ze nagebouwd en de route loopt hier dwars doorheen. In de Romeinse tijd was hier een cohort van 480 man gelegerd, nu zit er in het castellum een museum waar ze een opgegraven Romeins schip tentoonstellen.

Na de Meern steek ik de verzonken A2 over, en vervolgens via een loopbrug het Amsterdam Rijnkanaal. Ik ben in Utrecht aangekomen. Het wordt steeds drukker, en via wat grachten kom ik aan bij Utrecht Centraal, waar ik de trein naar huis pak. De voorbereiding zit erop, over twee en een halve week weer verder, maar nu ga ik serieus op pad, het Limespad aflopen naar Nijmegen, dan langs de Rijn naar Keulen, alwaar ik de Via Coloniencis oppik richting Trier.