Dag 3 Alphen aan de Rijn - Woerden

23 april 2023 - Den Haag, Thuis, Nederland

Zondag 2 april 30.6 km, totaal 75 km.

Gak gak, gak gak, de ganzen uit de waterpartij zijn vroeg wakker en laten dit merken ook. Met mijn slaperige hoofd kijk ik uit mijn tentje en sta oog in oog met die herrie maker. Meneer of mevrouw, geen idee hoe je dit aan een gans ziet, staat mij op nog geen meter boos aan te staren, waarschijnlijk staat mijn tentje precies op de plek waar de gans wil zijn. De gans loopt al gakkend weg, waarschijnlijk serieus van plan om de rest van de camping ook van een gakkend zondagochtend concert te voorzien. Verder is het stil, het geluid van de snelweg is even verstomd en nog belangrijker er tikken geen regendruppels meer op het tentdak, kortom het is droog.

Vandaag gaat de route van Alphen aan de Rijn naar Woerden, allebij belangrijke plaatsen op de oude Romeinse Limes. Hier hebben archeologen diverse oude schepen en ook garnizoen plaatsen op gegraven. Het is ook niet voor niks dat in Alphen het Archeon zit, een openlucht museum, waar je nog kan zien hoe de mensen in de Romeinse tijd leefden. Ik ben hier vroeger al eens geweest, dus zal er vandaag aan voorbij lopen.

Nadat ik alles weer heb ingepakt verlaat ik rond een uur of 8 de camping, het is nog stil op straat als ik Alphen in loop, vraag aan een wat ouder stel de weg naar de hefbrug, alwaar ik de route langs de Oude Rijn zal oppikken. De Oude Rijn kan ik helemaal volgen tot aan Woerden, en vormde dus in de Romeinse tijd de Noordelijke grens van het Romeinse Rijk. Toch ergens wel bijzonder om zo ongeveer 2000 jaar later over dezelfde paden te lopen als waar vroeger de Romeinen hebben gelopen. Via Zwammerdam kom ik zo in Bodegraven, ik ben dan alweer 4 uur lopen verder en net als gisteren is weer alles dicht. Wel is het drukker geworden op straat, het is natuurlijk zondag en droog dus aan wandelaars, fietsers en motorrijders geen gebrek. Even voorbij Bodegraven de lunchpauze gehad op een bankje, uitkijkend over de Oude Rijn. Het laatste plaatsje voor Woerden is Nieuwerbrug, waar je via de enigste particuliere tolbrug de Oude Rijn kan oversteken. Aan de overkant is een restaurant en je houd het niet voor mogelijk, het is open. Jammer dat ik de lunch al op heb, maar een dubbele espresso is meer dan welkom.

Na deze onverwachte tussenstop ga ik rap verder naar Woerden, op het stadsplein verlaat ik de route om naar het station tegaan. Voor dit weekend zit het erop, de generale repetitie is geslaagd en met de trein ga ik weer op huis aan.